differenstrykregulatorer på til at styre trykket i 3 en-strengede systemer

Hej,
Vi bor i et hus der har 3 separate 1-strengede systemer tilknyttet en central varmforsyning fra et pillefyr. Der sidder tre ventilhaner på udgangen til de tre strenge. Vi har altid lidt bøvl med systemerne fordi det er meget svært at sikre, at modstanden i de tre strenge er helt ens - regulatorerne er svære at finjustere og jeg har ikke mulighed for at måle trykket på den anden side af dem.
Jeg har fået anbefalet at sætte differenstrykregulatorer på hver streng. 
Giver det nogen mening på den slags radiatorsystem og hvis ikke, er der så noget andet der automatisk kan sikre at trykket er ens mellem de tre strenge?

Mvh Rasmus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt få overtryksventiler ADVO ventiler som kan det du ønsker - men der plejer at være ret dyre.

Alternativt kan du sætte 3 stks radiatorventiler op som sættes op så returtemperaturen for de 3 x kredse styrer flowet retur.
Så de skal sidde på returløbet? Hvordan styrer det forholdet mellem tre separate enheder?? Og hvis returvarmen er høj sænkes flowet så i strengen? Vil det ikke bare sende vandet gennem de andre strenge istedet? Men det er måske meningen, så hvis der ikke er nogen radiator til at aftage varmen sendes det gennem de andre strenge?

Beklager jeg lige tænker lidt højt her..
Tre differenstryks regulatorer vil løse dit problem. Så vil pumpen fra fyret møde den samme modstand fra alle tre strenge. Trykforskellene vil være efter radiatorerne og afpasses efter forbruget i hver streng.

Men de er ikke helt billige og der er rørarbejde både ved fremløb og retur. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis