Mystik i brusebadet

I et hus fra 70erne med gasvarme og en varmtvandsbeholder på vel nok 60-70 L oplever jeg noget mystisk.

Nogle dage kan alle husets beboere gå i bad og alle har varmt vand.

Andre dage kan en af os tage et bad og bedst som man står med håret fedtet ind i shampoo, så er der ikke mere varmt vand...

Jeg forstår, at det varme vand i en varmtvandsbeholder(VVB) jo kan bruges op, så der ikke er mere varmt vand før den har varmet en god portion op igen...
Men så burde det vel være sådan, at den holder cirka en bestemt mængde vand som så skal forbruges....

Men det er ikke det vi ser her.

Vi har prøvet at ingen har været i bad dagen før. Så VVB burde være rigeligt fyldt. Så går en person i bad og efter kort tid er er ikke mere varmt vand....

Som sagt så kan vi andre dage nå i bad allesammen inden for et par timer uden problemer...

Dette sker selv når man er alene hjemme. Så det er altså ikke fordi at den ene person er i bad og en anden i husstanden nu pludselig bruger vand fra den varme hane i køkkenet eller ling.

Vi har heller ike vaskemaskine eller opvaskemaskine med varmtvandstilslutning.

Vi har vidtnok en cirkulationspumpe på vores varme vand så vandet i bruseren er varmt lige med det samme når man åbner.. Ved ikke om det kan have noget med det at gøre?

Hvad kan forklare hvorfor vi løber tør for varmt vand i badet?

I et hus fra 70erne med gasvarme og en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er et rimelig moderne gasfyr, prioterer det brugsvand og varme. Ved vandopvarmning kører det temperaturen op på ca.75 gr. nogle minutter og efter afkøling til fremløbstemp.i radiatorer kobler den tilbage. Dette forhold kan justeres i en ny prioriterings indlæsning. Prøv at spørge en fornuftig ( læs billig ) vvs'er. Ps.din omskifter ( shunt ) skal du lige checke også.

johnm skrev den 18-12-2025 17:23:14

Når det sker kunne man jo lige prøve om der er varmt vand i køkkenet.

Så skete det igen.

I bruseren blev det "koldt" som i det føles som alt for koldt til badevand. Jeg strøg ud af badet og tjekkede vandhanen ved håndvasken, skruede op på det varme vand og lod den løbe lidt. Det var "fislunken". Altså ikke helt så koldt som inde i bruseren men alt for koldt til "varmt vand".

Kan vi konkludere eller udelukke noget på baggrund af denne information?
cdp skrev den 19-12-2025 18:38:43

Hvis det er et rimelig moderne gasfyr, prioterer det brugsvand og varme. Ved vandopvarmning kører det temperaturen op på ca.75 gr. nogle minutter og efter afkøling til fremløbstemp.i radiatorer kobler den tilbage. Dette forhold kan justeres i en ny prioriterings indlæsning. Prøv at spørge en fornuftig ( læs billig ) vvs'er. Ps.din omskifter ( shunt ) skal du lige checke også.

Jeg tror nok fyret er fra 2018 eller 2020 så rimeligt nyt.

En billig VVS'er er vist kun noget der findes i eventyr 😅

Jeg vil gerne afdække/udelukke så meget som muligt på forhånd inden jeg tilkalder en VVS'er fordi de jo netop er meget dyre både i tid og i materialer.

Fyret er vist på billedet.
Det en BOSCH 5000W.
JohnLarsen skrev den 18-12-2025 12:07:36

Periodisk defekt, termostat, varmelegeme eller noget 3die.
Jeg går ud fra der ikke er en tempersturindikator på beholderen.

Jeg har prøvet at tjekke. Der er en mulighed for at indstile temperatur på brugsvarnd og radiatorvand. Men jeg kan ikke se en indikator. Men der er sådan en lille computer-display. Måske den kan noget? Jeg har bare prøvet at klikke på pilene op og ned samt OK men der sker øjensynligt ikke noget

LennartBertelsen skrev den 23-12-2025 08:55:46

johnm skrev den 18-12-2025 17:23:14

Når det sker kunne man jo lige prøve om der er varmt vand i køkkenet.

Så skete det igen.

I bruseren blev det "koldt" som i det føles som alt for koldt til badevand. Jeg strøg ud af badet og tjekkede vandhanen ved håndvasken, skruede op på det varme vand og lod den løbe lidt. Det var "fislunken". Altså ikke helt så koldt som inde i bruseren men alt for koldt til "varmt vand".

Kan vi konkludere eller udelukke noget på baggrund af denne information?

Så er det jo ikke dit armatur i badet det er galt med.

Annonce
LennartBertelsen skrev den 23-12-2025 09:01:01

JohnLarsen skrev den 18-12-2025 12:07:36

Periodisk defekt, termostat, varmelegeme eller noget 3die.
Jeg går ud fra der ikke er en tempersturindikator på beholderen.

Jeg har prøvet at tjekke. Der er en mulighed for at indstile temperatur på brugsvarnd og radiatorvand. Men jeg kan ikke se en indikator. Men der er sådan en lille computer-display. Måske den kan noget? Jeg har bare prøvet at klikke på pilene op og ned samt OK men der sker øjensynligt ikke noget

Det lille ur ved siden af varmvandstemperaturegulatoren er vist et analogt termometer som har en føler i eller på varmtvandsbeholderen. Jeg har svært ved på dit billede at se hvad den viser?

Den er sikkert ikke med i temperaturreguleringen.

Den temperatur den viser skal gerne være tæt på vandets max temperatur fra den nærmeste hane.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 23-12-2025 16:31:28

Det lille ur ved siden af varmvandstemperaturegulatoren er vist et analogt termometer som har en føler i eller på varmtvandsbeholderen. Jeg har svært ved på dit billede at se hvad den viser?

Den er sikkert ikke med i temperaturreguleringen.

Den temperatur den viser skal gerne være tæt på vandets max temperatur fra den nærmeste hane.

Det lille ur er ikke et termometer men et manometer eller trykmåler. Det viser trykket i radiatorrørene. Den står på 1.2-1.3 bar.

Den temperatur som display viser (43 grader) er temperaturen på radiatorvandet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis