Fjernvarme, returtemperatur / forstå installation

Hej, vi har igen fået skrivelse fra fjernvarmen, at vores returløb er for høj temperatur - omkring 40 grader.

Jeg vil gerne forstå hvad der kan ligge til grund for det.

Vi bor i hus fra 1948, der er renoveret indenfor de seneste 20 år med (automatisk) gulvarme overalt - pånær nogle få steder med radiator. Desuden har vi cirkulation på brugsvandet.

Vi har en rumtemperatur på omkring 21 grader og bruger faktisk ikke specielt meget varme (ca. 10.000kr årligt for 170m2).

Når gulvvarmen f.eks kører bliver fjernvarmeafkølingen bedre, men er gulvarmen lukket ligger returtemperaturen på 41-42 i øjeblikket.

En ting jeg virkelig studser over, er at fjernvarme frem- og returløb går til varmeveksler til varme, varmeveksler til brugsvand - OG så går de også ud i nogle tyndere kobberrør, som forsvinder ind i væggen - og jeg aner ikke hvor de går hen. Hvad kan det være til..? Der er desværre ikke haner på, så ville jeg jo prøve at lukke dem af. 

Det var lidt af en smøre. Jeg håber nogen kan lede mig i retning af, hvad man kan kigge på.

Tak!

Mvh Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at finde frem og retur rørene til fjernvarmen. Prøv så at følge returrøret tilbage i din bolig. Prøv at finde ud af hvor varmen kommer fra.

Du kan også tage et foto og markere hvilke rør som er varme.
Jamen jeg ved godt hvilke af rørene i teknikskabet, der er frem og retur.

Hvad mener du med at følge returrøret? Det er jo kun tilgængeligt inde i teknikskabet..?
Det er ikke så nemt at få det hele med på et foto…

På det første kan man skimte bunden af begge varmevekslere samt den ekstra forbruger på fjernvarmevandet, som jeg ikke ved hvad er - yderst til højre.

Røret som måleren sidder på er retur, og fremløbet er så røret inde ved væggen - med det store runde manometer på. 
Er der 1.sal på huset, for så forsyner rørene til højre nok noget på 1.sal ?
Nogle gange er der eftermonteret en håndklædetørrer et sted i huset, hvor der så er ført rør frem over loftet, fordi det var lettest. 
Returrøret går retur til fjernvarmeværket - men den anden vej går ind i din bolig. Ved at følge det 40 grader varme rør tilbage ind i boligen - så kan du finde ud af hvorfor der kommer så varmt returvand.
Annonce
Førstesalen har bare en radiator, og den kører på samme system som gulvvarme osv. Det ved jeg, for jeg har lige fyldt vand på.!

Men det er sgu nok til en håndklædetørrer. Der sad sådan en på badeværelset da vi købte huset. Men den er væk og rørene er proppet i væggen hvor den sad. Så kan det vel næppe være en synder..
Anderssorensenuth skrev den 17-12-2025 20:27:30

Når gulvvarmen f.eks kører bliver fjernvarmeafkølingen bedre, men er gulvarmen lukket ligger returtemperaturen på 41-42 i øjeblikket.
Hvor meget bedre bliver afkølingen med gulvarmen tændt?
Den nemme løsning vil være at slukke for cirkulation på brugsvandet, hvis du kan undvære det. Måske er det nok, men ellers er der jo kun tilbage at lave en bedre afkøling på gulvarmen. Radioatoren er nem nok der skal du bare sætte forindstilling så lav som muligt feks på 2-3. Hvis det så bliver koldt i rummert ved minusgrader udenfor så skal den op på måske 3-4.
Prøv som det første at “måle” temperaturen på afgangen på alle dine radiatorer. Er afgangen på blot en enkelt radiator for høj, kan det hæve returtemperaturen på returvandet.
Det er svært at gennemskue dit anlæg. Når der er 2 varmevekslere monteret, må den ene være til brugsvand, og den anden til radiatorvand.
Hvordan er dit varmeanlæg lavet? Går ud fra st der er monteret trykekspansionsbeholder. Hvor mange cirkulationspumper har du? Normalt bruges der en pumpe til radiatoranlæg, en pumpe til gulvvarmekreds, oc så i dit tilgælde også fn pumpe til cirkulation af varmt brugsvand.
Prøv også at “måle” temperaturen på afgangen til fjernvarmeværket på beggevarmevekslere om de er for høje. Måske skal den store Danfoss termostatventil under den ene varmeveksler justeres lidt ned (eller ventilen er måske defekt).

Søren O
Billedet af din gulvvarme fordeler viser at der kun er en enkelt kreds åben "lige nu" Du kan med fordel sænke  temperaturen i gulvvarme kredsen. Det gør du på den hvide termostat som ses på nederste billede. 
Det medfører bedre komfort for dig, og måske lavere retur temperatur.
Jo lavere denne er vil der kaldes på varme længere tid, og gulve vil være lune hele tiden i modsætning til nu hvor der ingen varme tilføres i lang tid og så kommer der en "skvulp" varme. 
Men ellers som der skrives føler du med hånden på returen, de 3 steder hvor den kommer fra i din installation. Gulvvarme, varm vands veksler og radiator systemet. Det varmeste sted er der hvor du først skal sætte ind. 
NB. Du kan sænke den omtale termostat indtil en af telestater står åben hele tiden. ( det er så for koldt i et rum) og så hæve lidt igen.
Hvis de andre telestater ikke kommer med, og er åben det meste af tiden så er gulvvarmen ikke indreguleret korrekt. Du må så vende tilbage omkring hvordan man gør det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis