Jeg har to sætningsskader, som jeg overvejer at ordne i juleferien nu, hvor vejret er så mildt. Kan jeg det?
Den ene er lidt problematisk idet der er en sætningsskade udenfor som revne i muren, mens der indenfor var en stor sætning i bagmuren. Den så dog gammel ud, da jeg kom ind til den bag beklædning og fik spartlet den op osv. Her små 2 måneder senere er der kommet en fin, lang (40cm) revne en halv meter længere inde på væggen nærmest lige ud for den udvendige. Derfor vil jeg ordne den udvendige korrekt.
Den anden er “blot” en revne / sætning, der bliver ved med at vokse i den filsede overflade. Men grundet den andens udvikling vil jeg uanset også ordne den korrekt / grundigt. Fælles for begge sætninger er nye vinduer forrige år + ved den store et nyt skur opad gavlen med fundament til frostfrit).
Fremgangsmåden jeg tænker er:
- hugge ud 5-10 cm rundt om sætningen for at finde dens forløb og komme ind til sten og fuger.
- skære fuger ud på de knapt 75-100 cm forløb af revnen, så der er 2-3 skifter mellem fjernede fuger. Skæringerne 60-75cm bredde.
- ilægge fliseklæb med 6mm armeringsjern.
- fuge op med cementfuge (rødt murstenshus fra 1978 under pudset)
- pudse op til matching af filsen omend det farve mæssigt aldrig bliver perfekt.
- engang når overskud af tid: male husets facade så alt bliver ens.
Hvis dette lyder korrekt (og det håber jeg for det er ud fra tråde herinde fra), så er spørgsmålet:
- gør det forskel om det er den dyre eller billige fliseklæb?
- cementfugen skal vel blot ikke være for stærk (det forhold husker jeg som 1:10 eller 1:15 - det slår jeg op før det).
- filsningen må bliver med færdig produkt.
Kan alt dette gøres også hvis der skulle komme frost i løbet af juleferien?