Fikse sætningsskader

Jeg har to sætningsskader, som jeg overvejer at ordne i juleferien nu, hvor vejret er så mildt. Kan jeg det?

Den ene er lidt problematisk idet der er en sætningsskade udenfor som revne i muren, mens der indenfor var en stor sætning i bagmuren. Den så dog gammel ud, da jeg kom ind til den bag beklædning og fik spartlet den op osv. Her små 2 måneder senere er der kommet en fin, lang (40cm) revne en halv meter længere inde på væggen nærmest lige ud for den udvendige. Derfor vil jeg ordne den udvendige korrekt.

Den anden er “blot” en revne / sætning, der bliver ved med at vokse i den filsede overflade. Men grundet den andens udvikling vil jeg uanset også ordne den korrekt / grundigt. Fælles for begge sætninger er nye vinduer forrige år + ved den store et nyt skur opad gavlen med fundament til frostfrit).

Fremgangsmåden jeg tænker er:
- hugge ud 5-10 cm rundt om sætningen for at finde dens forløb og komme ind til sten og fuger.
- skære fuger ud på de knapt 75-100 cm forløb af revnen, så der er 2-3 skifter mellem fjernede fuger. Skæringerne 60-75cm bredde. 
- ilægge fliseklæb med 6mm armeringsjern.
- fuge op med cementfuge (rødt murstenshus fra 1978 under pudset)
- pudse op til matching af filsen omend det farve mæssigt aldrig bliver perfekt.
- engang når overskud af tid: male husets facade så alt bliver ens.

Hvis dette lyder korrekt (og det håber jeg for det er ud fra tråde herinde fra), så er spørgsmålet:
- gør det forskel om det er den dyre eller billige fliseklæb?
- cementfugen skal vel blot ikke være for stærk (det forhold husker jeg som 1:10 eller 1:15 - det slår jeg op før det).
- filsningen må bliver med færdig produkt.

Kan alt dette gøres også hvis der skulle komme frost i løbet af juleferien?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er første step ikke at finde ud af hvor det starter ved bunden? Hvis du armerer murværket og problemet er at soklen er på vej nedad, får du bare større problemer senere.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 17-12-2025 07:53:14

Er første step ikke at finde ud af hvor det starter ved bunden? Hvis du armerer murværket og problemet er at soklen er på vej nedad, får du bare større problemer senere.

/BOFH 

Jo, det har du da ret i 😱

Den ene kan jeg ikke tjekke bunden på uden at lave et større projekt ud af det (sømmet terrasse som skal skiftes om 5-10 år, men som ikke lige kan pilles op). Det er den skade der virkelig ligner kun er overfladisk og hvor der intet er indenfor. Men frost i puds = risiko for spredning.

Den anden kan jeg banke på soklen også. Hvad gør jeg hvis det fortsætter ned igennem soklen? Forstærker den med armering også?
Du kan godt lave det nu. Selv med evt. en smule nattefrost vil muren ikke fryse hvis det er opvarmet hus. Ved lidt mere frost dækkes det af med f.eks. presenning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Altså hvis en sætning viser sig parallelt i både inder -og ydermur og en kosmetisk rep åbner sig efter få måneder er der jo noget nedadgående dynamik der stadig er i gang, dvs hvis du lapper murværket og ikke får løst det (nok?!) reelle problem - ville det i min bog være ret træls at man ikke ofrede de terrassebrædder til at begynde med, om ikke andet så bare for at kunne forbedre sit vidensgrundlag.
Nogen gange er man nødt til at trække plasteret af for at kunne behandle det betændte.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja hvis det er en "rigtig" sætningsskade, hjælper det ikke kun at reparere oppe i muren, så er det lidt som at sætte et plaster på et brækket ben.
Hvis du bruger en sømudtrækker kan du nok godt redde dine terrassebrædder.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
BOFH skrev den 17-12-2025 10:17:56

Altså hvis en sætning viser sig parallelt i både inder -og ydermur og en kosmetisk rep åbner sig efter få måneder er der jo noget nedadgående dynamik der stadig er i gang, dvs hvis du lapper murværket og ikke får løst det (nok?!) reelle problem - ville det i min bog være ret træls at man ikke ofrede de terrassebrædder til at begynde med, om ikke andet så bare for at kunne forbedre sit vidensgrundlag.
Nogen gange er man nødt til at trække plasteret af for at kunne behandle det betændte.

/BOFH 

Enig. Den er kun på ydersiden og finere på terrassen, så den gør jeg ikke mere end kosmetisk ved. 

Den anden er straks værre. Der var væv på da vi købte huset og akustikpaneler. Bag dem var der en voldsom sætning. Vi snakker nærmest 2-5mm forskydning. Den var dog tydelig gammel. Den har jeg lappet med spartel og glasfiber (det kan ligger i spartel). Nu er der kommet en fin (sådan negl tykkelse) revne på indersiden. På ydersiden ligner den sig selv.

På ydersiden har jeg for 1 års tid siden gravet ud til et skur, som er monteret på gavlen. Og sidste år monteret nye vinduer lige over begge sætninger. Sætningerne har været der i mindst 3 år uden at blive markant større udvendig. De så at sige bare løber videre. Det tilskriver jeg fugt og frost, for jeg kan se at slagregn opfugter muren og det tænker jeg kan få sætningerne til at løbe.

Men jeg er jo ikke fagmand. Så min nervøsitet er primært den, hvor det også er på indersiden. Hvis der er en sætning helt ned i soklen skal den vel også forstærkes så der, hvor den falder/sætter sig, fordeles trykket ud i soklen. 
je_ns skrev den 17-12-2025 10:38:54

Ja hvis det er en "rigtig" sætningsskade, hjælper det ikke kun at reparere oppe i muren, så er det lidt som at sætte et plaster på et brækket ben.
Hvis du bruger en sømudtrækker kan du nok godt redde dine terrassebrædder.

Hvordan reparerer man den nede i soklen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også