PIR til udendørs lampe med "always on" korrespondance

Beklager på forhånd eventuelt forkerte beskrivelser. Jeg er ikke elektriker, men ved en smule om fase og nul.

Jeg har haft en udendørs lampe ved indgangstrappen med en PIR indbygget. Selve IR modulet er stået af og flere andre defekter gør at jeg skal have en ny lampe. Den tidligere havde en funktion der gjorde at jeg kunne "override" PIR med en kontakt indenfor, sådan at lampen var "always on" indtil kontaken indenfor blev slukket. 
Jeg kan ikke finde en ny lampe med denne funktion, fordi jeg ikke ved hvad funktionen hedder, men det skyldes måske min uvidenhed på området. 
Er det sådan at jeg kan føde enhver lampe med enten fase fra PIR eller fase fra kontakt, så længe det er samme nul?
Dermed vil jeg kunne vælge en lampe uden indbygget PIR og købe en særskilt PIR som jeg også kan indstille mere præcist så den ikke tænder uforvarende.

På forhånd tak
Andreas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt kan man ikke komme til de interne ledninger i lamper med PIR. Kan du komme til dem så er det bare at sætte fase fra afbryder på ledningen som tænder lampen. 
Det samme med en ekstern PIR koble lampeledningen sammen med tændledningen fra afbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Andreas,

Hvis du sløjfer Fasen videre til din lampe fra PIR’en, vil din lampe altid være tændt. Men hvis du sløjfer en leder fra tændingen i PIR- til din fase i lampen, tænder den kun ved bevægelse. Grunden til at du har kunne tænde direkte inde ved er at der med 99% sikkerhed er blevet trukket en leder direkte til lampen også, som så ville give lampen tænding, indtil du ville trykke på afbryderen igen.

Problemet er dog at du sagde at PIR og lampe sad udenfor, jævnfør bekendtgørelsen, må du ikke ændre noget udendørs såfremt det har 230V tilkobling.