Hej LDS,
Jeg er ved at etablere et varmegenvindings anlæg ifbm. renovering af første salen, og sidder efter min research stadig tilbage med et par spørgsmål, som der måske sidder nogle kloge hoveder der kan svare på.
Jeg har læst blandt andet GSH's fremragende guide her på siden, så baseret på denne har jeg foreløbigt valgt at dimensionere det således:
| Udsugning | l/s | m3/h | Ventil Ø |
| Bad | 15 | 54 | 125 |
| Walk in | 10 | 36 | 100 |
| Køkken | 20 | 72 | 160 |
| Toilet 1 sal | 10 | 36 | 100 |
| Sum |
| 198 |
|
| Indblæsning | m2 | Procent | m3/h | Ventil Ø |
| Stue | 28,52 | 0,27 | 58 | 125 |
| Kontor | 13,2 | 0,13 | 27 | 100 |
| Værelse 1 | 17,75 | 0,17 | 36 | 100 |
| Værelse 2 | 17,75 | 0,17 | 36 | 100 |
| Soveværelse | 27,2 | 0,26 | 55 | 125 |
| Sum | 104,42 |
| 211 |
|
Jeg har taget udgangspunkt i mit udsugnings behov, og derefter fordelt indblæsningen af det samme flow baseret på areal af rummene der indblæses i. Dog skal det pointeres at jf. BR 18 er kravet om 0,3 l/s*m2 strengere da det giver 211 m3/h. Hvis jeg skal overholde dette, hvor skal den ekstra udsugning så tages fra, og har det nogen betydning at hele første salen er loft til kip med en lav skunk på 400 mm, således at huset areal på de 195 m2 reelt set er mindre, hvis jeg havde en højre skunk? Burde man da tage udgangspunkt i m3? Jeg er klar over at der ikke er ligevægt i ind og udblæsning i ovenstående skema, sådan bygges det naturligvis ikke.
Der hvor jeg er mest i tvivl er i dimensioneringen af kanalerne og ventilerne. Ifg. GSH's guide skal man gerne under 2,5 m/s i hovedrørene og sigte efter 1 m/s umildbart før ventilerne. Jeg er dog ekstrem lydfølsom og vil derfor gerne minimere lyden mest muligt, jeg har dog forståelse for, at for store ventiler og rør, og derved et for lille tryktab over ventilerne, fører til at anlægget bliver svære at indregulere. Jeg ved derfor ikke om det er okay ved en indblæsnings volumen på 55 m3/h, er ok at bruge en Ø160 og få 0,76 m/s fremfor en Ø125 der har 1,25 m/s. I GSH's guide anbefaler han nemlig Ø125 ventilen ved dette flow. Jeg har prøvet at kigge på eks. Lindabs KIR ventiler, og begge ventiler kan levere 55 m3/h indenfor deres justeringsrum, men hvilket nominelt tryktab over ventilen burde man dimensionere efter? Altså, kan man sige at man skal sigte efter 10, 15, 20, osv. Pa over ventilen? Og hvis jeg vælger at gå op i ventilstørrelse i et rum, burde jeg så også gøre dette for alle rum, for at sikre at trykfaldet over alle ventiler er så tæt på hinanden som muligt, ved deres respektive flows?
Gælder det samme for dimensionen af kanalerne? Kan jeg uden problemer fra Ø125 til Ø160, såfremt at pladsen tillader det?
Vedhæftet er grovskitse over plantegningen. De hule cirkler er ventiler i stueetagen. Lyddæmpere, flexslanger, bøjninger osv. er ikke tegnet på endnu, men bliver lavet efter GDS' guide som vidt som muligt. Maks. rørstørrelse er Ø160, Ø200 kan ikke lade sig gøre, desværre.
Mange tak fordi i tog jer tid til at læse med.
Mvh Oliver