Afbryder til badeværelsesventilator

Jeg har en afbryder med rød kontrollampe, som tænder og slukker for ventilatoren på mit badeværelse. Ovenover sidder der en anden afbryder, som styrer badeværelseslyset.

Ventilatoren er for nylig blevet udskiftet til en fugtstyret model, og derfor ønsker jeg enten at fjerne afbryderen helt eller alternativt udskifte den med en afbryder uden kontrollampe.

​Er der nogen, som kan forklare mig, hvordan jeg ​kan ​gøre ovenstående?

Jeg har både muffer og en korrespondanceafbryder liggende, hvis det er relevant at ​bruge dem

Jeg har vedhæftet et billede af den nuværende installation.

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh. Lime
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ventilatoren kun skal være fugtstyret, forbinder du den sorte fra ventilatorafbryderen til den brune i lysafbryderen. Husk at forbinde den sorte til klemmen med fast fase i ventilatoren. Du fjerner selvfølgelig den brune lus mellem de to afbrydere. Måske kan den sorte nå uden muffen, så tager du bare den af. Den blå ledning i afbryderen forsyner du med en muffe og lægger den ind i dåsen. Du kan erstatte afbryderen med et blindlåg.

fase
Perfekt, tusind tak.
Det afhænger dog af om ventilatoren køre på den samme serie fortsat. Har de trukket et nyt kabel fra lampeudtaget eller lign, eller er der kun blevet udskiftet selve ventilatoren? For ellers kan du bare fjerne alt nedenunder den et-polet afbryder til lys og muffe nul-lederen som der også informeres om ovenover. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis