Opbygning af skur - Dampspærre??

Hej med jer,

Jeg skal til foråret i gang med at bygge et 45kvm isoleret skur til vaskemaskine/tørretumbler samt værksted og opbevaring. Rummet skal være frost frit (tænker minimum 10 grader året rundt).

Det bliver bygget op med:
45x145 spærtræ som vægge (145mm isolering)
45x245 spærtræ som spær (195mm isolering)
Overvejer at montere 2 duka pro one.

Mine spørgsmål:
a. Skal der monteres dampspærre eller er det ikke nødvendigt?
b. Indvendig beklædning: OSB eller krydsfiner?
c. Tænker på zink eller stål beklædning (udføres af ekstern) - Nogen erfaringer med dette? 
- Jeg har hørt der skal forskalles med 25x100 til facade beklædningen og så med 1cm mellemrum. Skal dette være tryk imp. eller ej?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspærre, ja. Særligt når du får varme og fugt derude, og vel også kommer til at tørre tøj osv.

Osb er billigere end krydsfiner. Krydsfiner er pænere end osb. Og mere holdbart / skruefast.

Stålplader kan sagtens bruges og bølgede plader skæres enkelt med en tynd vinkelsliber (nipler til skruemaskine tager 100 år).

Klemlisten for at få nok luft bagved behøver ikke være trykket træ. Ved lodrette plader, får man behov for to klemlister (lodret og vandret) for at luften kan bevæge sig. Plus, naturligvis, musestop i bunden. 
stålplader er også billige og hurtige at sætte op. særligt hvis du har hjørneprofiler. 
Hej,

Tak for hurtigt svar HrT 👌

Hvordan med kvalitet på dampspærre, Vindspærre osv. jeg har svært ved at vurdere om det billige fra 10-4 er fint, eller om man smide flere penge efter det?

Mvh
Mark 
Projektskur - Mark skrev den 15-12-2025 23:05:15

Hej,

Tak for hurtigt svar HrT 👌

Hvordan med kvalitet på dampspærre, Vindspærre osv. jeg har svært ved at vurdere om det billige fra 10-4 er fint, eller om man smide flere penge efter det?

Mvh
Mark 

Jeg er ikke ekspert, men købte selv en fornuftig tykkelse dampspærre fordi det var enklere at arbejde med - og lavpristræ havde den billigt. 

Vindpap det samme. Kan ikke forestille mig det betyder det store i forskel blot den er godkendt til formålet. Den vil ligge bag en stålplade og dermed være meget lidt vejrudsat. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis