Lyskæde - er det her standard?

Hej
Indrømmet, jeg er ikke en el-haj, så måske dette er ganske trivielt:
I vores nyerhvervede hus, har den gamle ejer været rar at lade tre lyskæder hænge i træet på gårdspladsen. 2 1/2 af kæderne virker 😉
På den ene kæde er der fint lys et stykke af vejen, og min formodning var, at der blot var sprunget en pærer.

Men da jeg kiggede nøjere efter, bemærkede jeg, at den første pærer uden lys adskiller sig fra alle andre ved, at den får “tilført” tre ledninger, men kun bliver “ført videre” med to ledninger. Ved næste pærer er den ene af de to ledninger ført uden om pæren. Til gengæld “starter” der to ledninger fra fra den. Mellem de to pærer - den første, der ikke virker og den næste - er forbindelsen altså 2-slået, hvor den alle andre steder er 3-slået. Se også billederne.

Et par spørsmål:
1. Kan det være en fejlkonstruktion af kæden?
2. Hvad kan jeg mon gøre for at få lys i resten af kæden? Kan jeg fx klippe stykket med 2-slået forbindelse ud og forbinde de to stykker med tre ledninger?
3. Og i så fald: hvordan ved jeg hvilke ledninger, der skal sættes sammen?

Håber det giver mening - og at der sidder nogen med gode ideer 🙂
/Kasper

"Det skal ikke være lige, det skal se lige ud..."
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det nemmeste er at klippe dårlige stykke ud og så sætte stumperne sammen.
Efter afklipning og afisolering af ledningerne er der ikke så mange muligheder til at få det til at lyse igen.
Nogle af mine kæder består af 2-3-4 delstykker.
Fejlene sidder typisk meget tæt på led-dioden - så man kan klippe helt tæt på.
Det er en helt almindelig lyskæde, og grunden til at der går flere pærer er at de sidder et antal i serie. Så hvis der er en pære der går i den serie så er der ingen der lyser. 
Det er stort set engangs lyskæder men de kan nogen gange holde 2-3 år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Prøv at sammenligne med de to der dur🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Som Erik skriver, hvis det er pærer, skal du igang med at finde den, der ikke lyser mere, hvis de overhovedet er til at skifte.

fase
Man kan stadig klippe den dårlige sektion ud, og lodde ledninger sammen så resten virker. 
Når der kun er 3 ledninger så er det jo bare at forsøge sig frem. 
Jeg vil kun anbefale at man gør det på kæder som sidder med en strømforsyning ( enten midt på tilgangsledning eller sat i stikkontakt) 
 De typer som kører direkte på 230 V skal man ikke pille ved. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Find et stykke hvor der kun er 2 ledninger på begge sider af det der ikke lyser og der kan du fjerne hele stykket og samle de 4 ledninger i en række igen 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Grundet til at der er tre ledninger er fordi (som andre skriver) at et antal er i serie. De tre ledninger er de to spændingsførende og den ekstra er serieforbindelse mellem to pærer.

Der startes med to ledere, den ene går op til en pære og videre igen, fra pæren går der desuden en serie ledning til næste pære. Den første pære har altså 3 tilslutninger. De næste pærer har blot en serieledning ind og en ud. Efter et bestemt antal er der igen en med 3 ledninger. Det er afslutningen af den serie. Ved næste pære starter det igen med en ny serie.

Hvis man klipper og lodder, skal det rigtige antal i hver serie bibeholdes.

De lyskæder der sælges i dag er af en ekstrem dårlig kvalitet. Reparer man den et sted, er den gået i stykker et andet sted inden man er færdig. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis