Nye varmerør i jorden.

Sidder og tænker over en kommende tilbygning, og der skal til den tid laves en del om på varmesystemet.
Huset er i dag opvarmet med naturgasfyr, men efter tilbygningen skal de opvarmes med varmepumpe som står ved tilbygning.

Problemet er så af det nuværende varmesystem jo er lavet  ved det gamle fyr. og det er ikke lige til at flytte, der ville være mange pexrør som skulle forlænges og trækkes under jord, så jeg tænke det smarteste var at lade det være hvor det er, jeg har lavet en tegning jeg håber i kan forstå, og kan sige om det giver mening.
Min bekymring kan være der skal trækkes varme og varmt vand 25 meter i jorden, hvor meget mistes der i varme på det, og er det den bedste(eneste) løsning?. 

Kort forklaring: 
Der trækkes koldt vand fra indgang huset, frem til VP/koldt brugsvand køkken(i tilbygningen)
Der trækkes varmt vand fra VVB til fordelingen(den lilla kasse i tegningen) i det nuværende hus, hvor der er 2 badeværelser(evt et ekstra rør til cirkulation?)
Der trækkes 2 stk (frem og tilbage)rør fra buffer til vand til opvarmning, og tilsluttes ny fordeler til  ny shunt og 2 radiatorer.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke optimal løsning. Hvis varmepumpen ikke kan placeres tættere på det gamle fyrrum, ville jeg beholde varmtvandsbeholderen i det gamle fyrrum, og evt. udskifte med en større beholder. Så skal du kun have 2 rør ud til din varmepumpe. Der skal bære varmtvands prioretering (brugsvand), så der kun er høj temperatur i røret fra varmepumpen når der opvarmes brugsvand. 

Søren O
Søren O skrev den 12-12-2025 13:49:47

Ikke optimal løsning. Hvis varmepumpen ikke kan placeres tættere på det gamle fyrrum, ville jeg beholde varmtvandsbeholderen i det gamle fyrrum, og evt. udskifte med en større beholder. Så skal du kun have 2 rør ud til din varmepumpe. Der skal bære varmtvands prioretering (brugsvand), så der kun er høj temperatur i røret fra varmepumpen når der opvarmes brugsvand. 

Men der skal både varmt brugsvand og koldt vand frem til tilbygningen alligevel, der skal være køkken derude.  

Kan godt se jeg ikke har fået sat det ind på tegningen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis