Goddag.
Det her er et spørgsmål om Garanti og ansvar.
Jeg har igennem flere år hver morgen vågnet pga larm i mit bryggers hvor min varmeveksler og fjernvarme rør kommer ind i huset.
- jeg har gulvvarme i bryggers, køkken og bad hvor der er en ventil/termostat regulering i det ene hjørne af rummet man kan dreje på, og resten af huset kører på et andet gulvvarme system som styres via et warvin gulvvarme system.
I 2009 fik jeg lavet gulvvarme i køkken, bad, bryggers og alting har fungeret liget siden og jeg har varme osv.
Og i 2021 fjernede vi alle gulve i hele huset og lagde gulvvarme i alle rum. ( støbt ind i beton )
Så det gamle gulvvarme er så at sige koblet på de helt nye rør og hoved ledning i huset.
Der er bare et problem, VVS har åbenbart koblet gulvvarme slangerne til køkken og bad på forkert på hoved ledningen så varmen kører den forkerte vej igennem gulvvarme ventilen i køkken og bad.
Når vandet kører den forkerte vej igennem så kan det når trykket stiger få ventilen til at bevæge sig hurtigt
og det skaber nogle tryk stød som forplanter sig tilbage igennem varme systemet og laver larm.
Tager man den hvide regulerings hoved af og trykker hurtigt på ventilerne så kan man fremprovokere en bankende lyd i varme anlægget. Gør jeg det samme i bryggers hvor man kan se installationen så er der igen larm når man gør det samme fordi den vender rigtigt.
Lang historie kort fortalte en vvs'er igår at mit varme system generelt er rigtigt installeret MEN
at VVS er kommet til at koblet gulvvarme slangerne forkert på hovedledningen i køkken og bad.
Dvs at der er byttet rundt på det varme og kolde vand ( fremløb og retur ) så det varme vand som sendes
inde i mit køkken og badeværelse løber i den forkerte retning igennem gulvvarme ventilen/regulatoren.
Når det sker så kan det i visse tilfælde lave larm ( se beskrivelse nederst )
Det her er så at sige en skjult fejl, og der er tale om at VVS ved en fejl har koblet rørene forkert på nede under gulvet som der nu er lagt gulvvarme hen over og støbt hen over i september 2021.
Nu skriver vi så december 2025 og jeg har først lige fundet ud af den her skjulte installations fejl.
Jeg har godt nok hørt støj i flere år MEN jeg har altid været af den opfattelse det er støj fra fjernvarme systemet som kommer udefra fordi der er et ret højt tryk efter de har udvidet fjernvarme i området for år tilbage.
Den eneste grund til at jeg fandt ud af slangerne er fejl monteret er pga. VVS, som alm menneske har jeg jo ikke en jordisk chance for at vide sådanne tekniske ting. Jeg har jo stolet på de vvs'ere som har lavet tingene for år tilbage og borset fra larm kl 6 hver morgen så virker alting jo fint.
Hvad siger forsikringen vedr sådan noget. Det er jo 4 år siden er der nogen regler
vedr skjulte fejl installationer og skal VVS evt udbedre fejlen for egen regning ?
- Og jeg hænger vel også på problemet hvis jeg sælger huset og en ny køber forlanger at få rettet fejlen så vil det koste mig +120.000kr at få hugget gulv op og koblet rør rigtigt på med risiko for at ødelægge gulvvarme slanger ud til alle mulige andre rum og så stikker regningen helt af.
På forhånd tak
ps. VVS kom også med løsnings forslag.
I køkken/bryggers er det muligt at sætte en anden type gulv ventil på MEN den er større og der skal noget varme sensor på vægen hvilket får installationen til at se større ud og anderledes. Det ved jeg ikke helt om jeg er interesseret i pga. andres fejl.
Og så var han også inde på vi kunne installere noget som reducere trykket ude fra fjernvarme nettet hvilket de var nød til at gøre hos en anden kunde et sted i byen... Men uanset hvad så vender gulvvarme slangerne jo forkert og juridisk måske kan blive et problem for mig i fremtiden.
-----------------------
Måden hvorved man finder ud af om ens gulvvarme rør er koblet rigtigt på er følgende.
Åben gulvvarme ventilen til max og hold fast i ind og ud røret under ventilen og vent eks 30 sekunder.
Det rør som først bliver varmt er dit "fremløb"/ varme, og den anden er så "retur" hvor det afkølede vand så sendes tilbage i systemet.
Kig nu på ventilen ( under den runde hvide justerings hoved ) og bemærk hvilken retning pilen på ventilen peger. Det varme vand er "ind" og skal flyde i den retning som pilen peger.
I mit tilfælde så løber det varme vand imod pilens retning.
Sjovt nok så virker gulvvarmen fint MEN et par gange hver dag når fjernvarme fyn sender mere vand ud på nettet så stiger trykket og så påvirker det ventilen som vender forkert så der kommer larm i systemet i 1-2 sekunder fordi den "bliver forvirret". Jeg kan høre et lille smeld i varme systemet og nogen gange kan jeg hører tryk differencen bevæge sig " klap klap klap klap klap " og så falder den til ro.
Jeg har naturligvis justeret tryk differencen og nogen gange virker det i et par dage men så kommer larmen igen fordi tryk er anderledes end før.
Jeg har indstillet mit wavin anlæg til at slukke for al gulvvarme i 1 time om natten fordi gulvvarme rørene ellers giver et shock nogen gange.