Montering af loftlampe i gammelt udtræk

Kan jeg selv montere en lampe her, eller skal jeg have en elektriker ud? Har monteret flere lamper før, men der så fatningen ikke sådan ud, er det meningen af der er flere af ledningerne der bare er “frie”?

Og hvordan ville jeg skulle begå mig hvis jeg selv kan montere
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er en almindelig udløbsroset. Den må du gerne selv montere din lampe i.

1. Sluk for gruppen i eltavlen der forsyner lampeudtaget. Er du i tvil kan du slukek på HPFI relæset. Men så ryger alt lys og strøm til k'leskab mm typisk også. Så hav en lygte klar.
  2. Forbind blå i lampeledningen til blå i udtaget ved at denne den i skuen ved siden af den der sidder en ledning under (den der allerede sidder en ledningen under skal du ikke skrue på). Gør det samme for den brune i lampeledningen. DU kan med fordel lige sno kopbberen en smule og lægge der dobelt inden du sætter ind i hullet og skuer skuren i.
  3. Husk at få lampeledningen ind i hulelt på dækslet til rosetten og skue lampeledningen fast så ledningen ikke hænger i der hvor de er skuet fast men i yderkabben.
  4. Skru dækslet på igen.
  5. Tænd for gruppen/HPFI (og test gerne lige HPFI på test-knappen)

Når alt er tændt kan du bruge lampen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Måske snyder billedet, men synes det ser ud til, at der mangler skruer både over den blå ledning og over den sorte.
Det er vigtigt at ledninger er spændt fast, det er faktisk noget af det vigtigste, når der samles i loftudtag.
Hvis de mangler, så må du tage fra de terminaler, som ikke er i brug, eller flytte ledninger til dem.
Har fået taget et billede lidt tættere på da jeg kunne se det blev komprimeret lidt meget det første. Ja de to ledninger der sidder i nu, har ikke skuer, det er en gammel lejer der har afmonteret og tabt 2 af dem gætter jeg på. Hvordan ville man skulle montere i lampe i den her situation? Synes der er lidt meget der ser anderledes ud end sidste gang jeg monterede sådan en.
Det nemmeste er at flytte ledninger over hvor der er skruer.
Den blå lige til venstre for hvor den sidder nu, og den sorte med hvis stribe til klemmen under de 3 frie ledninger.
Her sætter du ledning fra den fast elinstallation under den største skrue og den mindre er så til din lampeledning. 
Så ved jeg godt at opmærkning ikke passer, så en anden mulighed er at ​"stjæle" de 2 skruer. Men ​måske taber du så også skruerne.
Husk at der skal dæksel på med aflastning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis