Gasudslip i kælderen som lugter af rådne æg

Det lugter oppe i huset trods at jeg har lukket for gasventilen i kælderen . 
Min udlejer er naturligvis varslet i går men har intet foretaget sig.

En vvs jeg har ringet til i eftermiddag rådede mig til at lukke gasventilen. Problemet er en opstartsfejl på gasfyret.
Men ellers ved jeg slet ikke om der er mere jeg kan gøre? Er det sikkert for mig og min hund at blive i hjemmet? Vi bor i stuen. Gasfyr og kedel er i kælderen som er meget utæt og fugtig.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, luk for gasventilen - det er vigtigt.

Endnu bedre er at lukke på gasvetilen ude på gasmåleren. Du skal bruge din trekantede gasnøgle og løfte låget på forsiden opad. så får du adgang til måleren inden i.
Inde i gasmåleren er der en lille kuglehane du lukker for.
Naturgas lugter IKKE af svovl/rådne æg.

Selvbygger med stort S. 
Det kan være din kloak der lugter pga. svovlbrinte, det kan være særdeles farligt i større mængder, men der skal ikke meget til før det lugter grimt, uden at det er farligt.
Måske du kan lokke dit lokale kloakforsyningsselskab ud, de har målere til svovlbrinte, det har slamsuger firmaer, og sikkert også nogle vvs'ere.
Men åben alle de vinduer og friskluftsventiler du kan i kælderen, så der bliver mest mulig luftudskiftning.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du tror der er udslip af gas, så kontakt dit forsyningsselskab med det samme. De har en gasvagt som kan hjælpe dig og de rykker ud døgnet rundt, hvis de mistænker et problem.
Det koster ikke noget - for det omhandler sikkerhed!

Men som Superdiy skriver, lugter naturgas ikke af svovl/rådne æg. Flaskegas lugter på den måde, men ikke naturgas.

Jeg har selv været i situationen, hvor vi troede at lugten skyldtes gas. Vi blev vejledt omkring netop kloaklugt, men de endte med at komme forbi og tjekke det hele for at vi kunne få ro i sindet.
Lummair skrev den 12-12-2025 18:11:59

Hvis du tror der er udslip af gas, så kontakt dit forsyningsselskab med det samme. De har en gasvagt som kan hjælpe dig og de rykker ud døgnet rundt, hvis de mistænker et problem.
Det koster ikke noget - for det omhandler sikkerhed!

Men som Superdiy skriver, lugter naturgas ikke af svovl/rådne æg. Flaskegas lugter på den måde, men ikke naturgas.

Jeg har selv været i situationen, hvor vi troede at lugten skyldtes gas. Vi blev vejledt omkring netop kloaklugt, men de endte med at komme forbi og tjekke det hele for at vi kunne få ro i sindet.

Flaskegas og naturgas lugter af det samme da de er tilsat samme sporstof, men det har intet med svovl at gøre.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Det er faktisk et svovlholdigt stof der hedder Tetrahydrothiophene som er i naturgas.

Det har en lugt som andre svovlholdige forbindelser og har en stærk lugt i forhold til koncentrationen.
Jeg fik torsdag aften gasleverandør ud og målte for gasudslip og der var intet. Heldigvis. Det var en vandlås der stod og lugtede. 

Han lukkede for både gulvvarme, fyr og kedel og gashane da fyret melder en fejlkode som en smed skal tage sig af. 

Nu er jeg ret presset fordi jeg i snart 5 døgn ingen varme har i huset udover varmepumpen og 2 elektriske olieradiatorer. 
Der er gulvvarme i halvdelen af det store gamle hus. 
Min udlejer som er privat udlejer nægter at udbedre fordi han vil straffe mig pga, at han selv har misligholdt forhold i lejekontrakten som han ikke kan undslå sig og det skal jeg så bøde for nu. 

Jeg har aldrig prøvet noget lignende. ​

Det er altid en god ide at betale hvad man har forbrugt, uanset om udlejer har været meget sent ude med opgørelse.
Ellers bliver det lidt som 2 kamphaner der står og kigger på hinanden.
Her er forskellen blot at din udlejer sikkert sidder varmt og godt igennem jule, medens du fryser.
Ellers er der ikke andet at gøre end flytte et andet sted hen. Af dine andre indlæg fremgår også at du ikke er tilfreds med stedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak og det giver god mening. En advokat har gennemset de dokumenter min udlejer har fremsendt for sent og de er både ugyldige og lavet på en måde som giver mistanke om at der sket forskellige fejl i beregningerne.

Derfor betaler jeg ikke umiddelbart 12000kr 
Udlejer skal selvfølgelig overholde tidsfristerne i lejeloven, ellers har han en dårlig sag. Har du spurgt “din advokat” om du kan bestille en vvs-er på udlejers regning?

Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis