Fjerne bærende væg - gør det selv?

Hej

Jeg vil gerne fjerne en bærende væg, og har fået en ingeniør til at lave beregning og plan for indbygning af stålbjælke.

Må jeg selv fjerne væggen og lægge bjælke op samt lukke omkring den og i gulvet, fx sammen med et familiemedlem, som er pensioneret murer? Eller skal der en prof på?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det må du gerne så længe du udfører arbejdet i henhold til de retningslinjer din faglige rådgiver har anvist.
Rantzau skrev den 11-12-2025 20:10:30

Ja det må du gerne så længe du udfører arbejdet i henhold til de retningslinjer din faglige rådgiver har anvist.

Tak for svar. Kan det passe, at man kan komme i problemer med forsikringen, hvis man ikke kan dokumentere, at man har fulgt retningslinjerne? Jeg tænker på, hvis der på et tidspunkt opstår sætningsskader eller lignende.

palle22 skrev den 11-12-2025 20:37:35

Rantzau skrev den 11-12-2025 20:10:30

Tak for svar. Kan det passe, at man kan komme i problemer med forsikringen, hvis man ikke kan dokumentere, at man har fulgt retningslinjerne? Jeg tænker på, hvis der på et tidspunkt opstår sætningsskader eller lignende.

Ja det kan vel ikke helt udelukkes, forsikringerne vil jo gerne undgå at punge ud.

Men når du har haft en ingeniør til at lave beregningerne, og arbejdet ellers er udført korrekt, tænker jeg ikke din forsikring kan undslå sig fra at erstatte hvis der skulle kommer en skade, hvilket også ville være usandsynligt hvis alt er lavet korrekt.

Vi prøver igen, i morgen --
Lige umiddelbart, så tror jeg ikke at forsikringen dækker nogen sætningsskader, medmindre de kan tørres af på en ejerskifteforsikring. Hvad de så ikke vil kunne efter en ombygning, hvis skaden er relateret til det ombyggede område.
Tænker det er eget hus, der er tale om, for hvis det er etageejendom med lejligheder, så er det næppe gør det selv.
Ja, det er eget hus. Ok, jeg ser om jeg kan få det lavet selv - så længe jeg har en murer med inde over, kan det nok ikke gå helt galt. 

Tak!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis