Hey
Har en gammel murermestervilla. Førstesalen er halvt udnyttet. Så skråvægge og varm skunk. Der er formentlig 200mm isolering (glasuld) mellem skråvægge og tag. Jeg kan af gode grunde ikke komme ind og bekræfte det.
Der er intet undertag. Kun understrygning. Jeg har 400 mm papiruld på loftet. Der er dampspærre, men med et gammelt hus og alt muligt sjov er den nok ikke tæt. De vandrette bjælker bryder gennem forskalningen på loftet (man kan se dem nedefra) og har ikke dampspærre på oversiden, så i realiteten er der kun dampspærre på selve forskalningen. Jeg ved ikke hvad den tidligere ejer havde tænkt. Det er nok ikke sådan det bør udføres, men da der ligger 400 mm papiruld, gangbro og alt muligt andet ovenpå er det ikke særligt nemt at udbedre. Vi har haft det i over 10 år.
Anyway. Nu var jeg deroppe og kigge og der er lidt skimmel af en eller anden slags på spærrerne. Det er ganske lidt. Hvidligt og kun lige på overfladen. Kan nemt kradses af og træet virker bundsolidt. Det er kun der hvor de stikker op og har kontakt med papirulden.
Meeeen… det er selvsagt ikke noget jeg er vild med.
Så der er flere korrekte måder at gøre det her på:
Pil vægge og lofter ned og lav det korrekt. Det er i realiteten en renovering af hele første salen.
Fjern isoleringen, gangbro og lap ovenfra med tape og dampspærre (og håb på at der ikke er andre huller)… og måske flere? Uden en gangbro er det i øvrigt ret bøvlet at komme rundt deroppe.
Men hvad med aktiv ventilation af selve loftsrummet? Få fugten ud i stedet for at tro man kan spærre den inde? Er det noget man kan/bør? Det virker umiddelbart mere tiltalende