Jeg har barnebarn som lige i denne uge er i erhvervs praktik som elektriker. Men for at par uger siden skulle han så på efterskolen fremlægge et lille projekt om elektriker ting osv. Han spørger naturligvis elektriker bedstefar.
Jeg finder så i mine gemmer et gammelt HFI relæ. og en kombineret HPFI og Automatsikring.
Vi skiller HFI relæet ad og kan tydelig se sumstrøm transformator osv. Desuden et par forskellige smelte sikringer, hvoraf nogen får "et lille klem " i skruestik. Derved ser man både det sand som løber ud og den tråd som kan smelte.
Han får så en lille forklaring på virkemåde, sikkerhed osv. Knægten skriver notater og tager det hele med til fremlæggelse.
Det går rigtig fint. Det sjove er at læreren ikke helt tror på den med kombineret HPFI og automat sikring.
Men det er det han har noteret, og viser dem at der i modsætning fra HFI relæet så også står 16A på den kombinerede.
Det er da lidt skæg
Han fortæller så om den første dag hvor han var med et par elektrikere på en foderstof fabrik. Her var opgaven at der skulle kontrolleres jordforbindelse.
På vejen derud spøgte de 2 voksne så med at chefen på fabrikken nok skulle kommentere om det var nødvendig med 3 mand på den opgave. Og ganske rigtig det første han sagde " er det virkelig nødvendig med 3 mand på den opgave" Det grinede de noget af.
Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?
m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)