Varmepumpe anlæg

Hej Allesammen.
Jeg har lige fået installeret et nyt 16 kW/h luft til vand anlæg. Der har under instalationen været en masse ting som jeg syntes virker forkerte.
Ham jeg fik tilbudet fra, ved havde ikke tid selv, så han gav opgaven til en anden hvilket også er okay.
men nu hvor anlæget er færdigt, ringer ham jeg fik tilbudet ved og siger at ham der instalerede det har kommet til at sætte en ALPHA2 pumpe på forbindelsen mellem varmepumpen og akumuleringstanken, og sat en Grundfos UPML 25-105 180 på systemet til radiatorne, så de nu skal byttes rundt.
I den forbindelse da jeg snakkede med ham, nævnte han også at han var kommet til at montere lidt for svævre rør! mener det er 32x4 måske 4,4, hvertfald for små i forhold til hvad Grundfos UPML 25-105 180 skal monteres med som er 1 1/2 tomme. Han har heller ikke isoleret rørne udenfor ved ude delen eller inde i fyr rummet.
Mine spørgsmål er derfor:

1. Der står på varmepumpen- Water flow 2,7 m3/h. Betyder dette at det er det den min skal have?
2. Kan jeg bede ham om at montere de først til tænkte rør, eller har det ingen betydning?
3. Skal alle rør ikke være isoleret? og hvilken type isolering udenfor?

Håber i kan hjælpe mig!
på forhånd tak
MVH Thomas

Mvh Thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg en monoblok men i den installation er alle rør isolerede både ude og inde.
32mm rør med en godtykkelse på 4.4 mm har en indre diameter på 23 mm.
Hvis du har f.eks. 10 meter rør mellem VP og buffertank/unit så kan man regne at trykfaldet er 0.22 bar - som er i den høje ende. Normalt skal den ned omkring 0.1 bar.
Et så højt trykfald betyder større slid på cirkulationspumpen og betyder højere energiforbrug til cirkulationspumpen.
Det havde være mere rigtig at bruge et 32mm rør med en godtykkelse på 2.8 mm - eller at var gået op i 40 mm pexrør.

2.7 m3/hr svarer med en delta T på 5 grader svarer til ca. 15 kW - som er normalt.

Men, hvis dit hus i virkeligheden har en energiramme på f.eks. 8 kW og din varmepumpe er alt for stor - så er de 32 mm pexrør der er brugt nok helt fint.

Okay tusinde tak for svar :)

Mvh Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis