Spartling ind mod karme

Jeg har nogle åbninger ved siden af mine dørkarme/gerigter, som jeg gerne vil have lukket på pænest mulige måde. Jeg tænker selv, at jeg ville spartle dem ud, for derefter at slibe dem og få rullet noget struktur i dem så de går i ét med den malede filt og slutte med en fuge før sidste gang maling. Hvad tænker I? 

Christian

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du spartle sådan et mellemrum, er der stor risiko for at der kommer en revne..

En mest brugte metode er at sætte gerigter op, men det vil du måske helst ikke have.

Vi prøver igen, i morgen --
Nej, jeg vil gerne undgå gerigter, at det er sorte døre og karme

Christian

Du skulle have lavet gipskanterne lige så de passede med karmmålet + 3 mm fuge.

Hvis du skal have en chance for at lave det nu så sæt en strimmel 3 mm krydsfiner på ydersiden af karmen og spartel ud til den. Når spartlen er tør, kan du fjerne pladen og fuge mellemrummet.

Selvbygger med stort S. 
CL-N skrev den 09-12-2025 13:35:35

Nej, jeg vil gerne undgå gerigter, at det er sorte døre og karme
Så er dine dørhuller for store og burde være blevet rettet til på mål inden man satte karmene ind - så kunne man have en lige kant med smalt mellemrum man kunne fylde med en fuge. Som det er nu bliver det vanskeligt at få noget til at kunne binde mod kanten så det kan holde på sigt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ikke mig selv der har sat dørene i. Jeg er helt med på at dørhullerne er for store, men det kan jeg jo ikke ændre på nu. Jeg har selv tænkt på løsningen med at spartle op mod en plade og lægge en fuge bagefter. Ville I bare spartle med en almindelig sand spartel?

Christian

Annonce
Fyld krateret op med gipsspartel (pulver) og brug sandspartlen til den efterfølgende opretning.

Selvbygger med stort S. 
Til den slags sprækker vil jeg anbefale puds. Spartel er ikke optimalt. Med puds kan du bedre styre strukturen.
Hvis det er gipsplade kan du bedst bruge gips. Enten modelgips som hærder meget hurtig eller gipspuds hvor du har lidt længere tid at arbejde med det. Er det muret væg er mørtel puds det bedste. 
Det er fint med en lille strimmel masonite til at gøre en sprække klar til fugning. Men den er lit svær at få derfra. Når det er delvis hærdet skel du nok trække den delvis opad for at undgå at trække gips/mørtel med ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er gasbetonvægge så jeg tænker, at det bliver mørtel puds👌 Er det nødvendigt at trække lidt isolering ud for at få lidt tykkelse på mørtelen?  

Christian

Du skal i hvert fald have noget fleksibel fuge mellem væg og karm. Du kan måske lade dig inspirere af montering af yderdøre, hvor det ofte bruges. Det vil kræve en lige afslutning af væggen, hvis det skal se ordentligt ud. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også