Problem med vandindtrængning langs el-kabel i kældervæg – hvilket “water stop” produkt?

I vores kælder kommer der et el-kabel ind gennem væggen et par meter under jordniveau. Når det regner meget, bliver der presset vand ind langs kablet, og der løber en lille stribe vand ned ad væggen indefra.

Jeg havde en murer ude i forbindelse med en forsikringssag og spurgte ham til problemet. Han anbefalede, at man forsigtigt banker det løse puds af omkring gennemføringen 5–10 cm ind, og derefter fylder området med et såkaldt “water stop” produkt, som kan hærde hurtigt og stoppe vandet.

Jeg kan dog ikke helt gennemskue, hvilket konkret produkt man normalt bruger til sådan en opgave. Jeg har søgt lidt rundt, men vil gerne være sikker på, at jeg vælger noget, der er egnet til at stoppe vand, der trænger ind langs et kabel i en kældervæg.

Er der nogen, der kan anbefale et specifikt produkt eller dele erfaringer med en lignende reparation?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Elektrikere ved at man ved gennemføringer skal bore skævt nedad, hvis man borer indefra, og opad, hvis man borer udefra, da vand har svært ved at løbe op af bakke  

Nu er skaden jo sket, så jeg ville grave ud på ydersiden, banke frit som mureren siger og tætne omkring kablet med bygge eller vådrums silikone.
Hvis du tætner på indersiden, risikerer du at fugten står i muren og det kan den ikke holde til over tid. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kablet ligger ca. 2 meter under niveau, under denne trappe. Det er desværre ikke sådan lige til, at grave ud på ydersiden som du foreslår. Netop derfor, foreslog mureren en "water stop". Indersiden af muren står i et opvarmet rum, med god isolering. Indersiden af muren er pudset med diffusionsåbne materialer. Mureren mente godt at det kunne laves, så det holdte.

Og ja, det kunne være rart hvis elektrikeren havde lavet det rigtigt fra starten, men så heldig er jeg ikke.
Med grundvand tryk kan vand nu nemt løbe opad. 
Hvilken produkt er du stødt på i din søgen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis