Gulvvarme - Flowretning ved ventiler/udluftning - Valg af regulering.

Jeg har overtaget en ejendom (tidl. tankstation), hvor der tre steder er gulvvarme:
Butik/kontor
Entre
Badeværelse
Ejendommen er oprindeligt opført i 1961 med ombygning (1. sal på boligdel) i 1977 og så nogle mindre dokumenterede opbygninger mellem 1990 og 2005. Gulvvarmen må være installeret i den periode.
I hvert rum er der rørføring op til en udluftnings- og reguleringsventil.
(Se billeder)
I butik/kontor og entre er der en Danfoss ventil med RA termostat (Jeg har skiftet pakdåse og termostat på dem da de gamle ikke virkede). Men de sidder næppe optimalt.
I badeværelset er der en manuel TA-ventil.
Men uden viden store viden om gulvvarme, er der noget der ikke helt rimer for mig:
Hvis regulerings- og udluftningsventil sidder samme burde det så ikke være på returledningen?
For så burde der vel være FJVR ventil og termostat? (Min logik tilsiger at udluftningen skal sidde på returen).
Men hvorledes kan jeg tjekke flowretningen.
Jeg kan ikke se det i den lille varmekælder, der er i et hjørne af ejendommen (det meste er indstøbt og ikke ommærket) bortset fra at returen på den kreds, som jeg gætter også går til gulvvarme, er lidt varmere to andre kredse.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På siden af TA-ventilhuset er der en pil der viser gennemstrømning opad. Sådan en pil er der ret sikkert også på de ventilhuse.
Er det kun den ene ende af “gulvvarmespiralen” der er synlig?

Søren O

Der er en pil opad på ventilen, der ikke ser ud til ar være en termostatventil. Så reguleringen foregår sikkert ved at regulere gennemstrømningen og dermed temperaturen i rummet på ventilen. 
Hvis du kan få adgang til returen, kan du overveje at montere en returtermostat. Hvis ellers gulvvarmen virker udmærket nu, så bliv ved det. Du skal huske at gulvvarme reager langsomt, og justeringer kan tage mange timer at gennemføre..

fase
Der er desværre kun den ene ende af gulvvarmespiralerne der er synlig. Så jeg kan kun se det der er i de enkelte rum.

Ventilen i badeværelset er ganske rigtig ikke en termostatventil. Men den har jeg stor set fået indstillet til et passende niveau (arbejder stadig på finindstillingen - men som S. Fabrin påpeger så tager det tid, da gulvvarmen reagerer langsomt). Men i det relativt lille badeværelse uden ydervægge er en manuel ventil med lidt omhyggelig indstiling sikkert fin nok.

Men de to andre ventiler er termostatventiler. Og der der rummene meget større og har ydervægge og vinduer.
Og på dem begge er der "pil-op" mod unionen og de passer til Danfoss RA termostater.
Så hvis jeg nu forstår det ret, så sidder de på fremløbssiden, da FJVR returventil ville have modsat retning?
Og der tænker jeg så, at en Danfoss RA termostat godt kunne blive lettere rundforvirret og ikke være helt nem at indstille. Særligt den i entreen, der sidder klods op ad vinduet ved indgangsdøren.

Kunne løsningen være en RA termostat med fjernføler for at få mere jævn åbning af gulvvarmekredsene?

P.S. Ejendommens primære opvarmning er med pillefyr, suppleret med pilleovn og en luft/luft varmepumpe i en stor stue.

P.P.S. Fra min tidligere bolig - en lejlighed i en andelsboligforening, hvor jeg var formand - så vi meget på varmeinertien i ejendommen og sørgede via Danfoss automatik for at der altid var den nødvendige varmressource målt mod en vejet udetemperatur på 18 grader. Så avanceret bliver det nu ikke, Men man kunne måske nærmesig.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis