Skifte kroneafbryder ud med nordtronic dreje dæmper.

Skifte kroneafbryder ud med nordtronic dreje dæmper.
Mine udtag som sad på væggen og ikke loftet (de røde krydser er fjernet), har bare ikke fået fjernet eller rettet i afbryderen (glemte det).

Hvordan løser jeg dette bedst muligt, hvis jeg vil blænde den ledning af og montere den nordtronic dæmper i stedet? Kroneafbryderen er den øverste på billedet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil.

Du kan fjerne krone afbryderen og erstatte den med en lysdæmper. Den grå og den sorte ledning i kroneafbryderen går ud til lampesteder. Hvis du monterer begge i klemmen med lampe symbol, vil begge steder tænde og regulere på samme tid. Hvis du kun monterer den ene af de to, vil du ikke have mulighed for at tænde det/de andre lampesteder.

Brun skal i L og der skal en blå stump ledning i N, som så skal forbindes sammen med de to blå nederst i stikkontakten. (Den ene af de to blå skal nok flyttes op i lysdæmperen, på grand af manglede plads.) S skal ikke bruges. 
Det passer i LK system, men som Godeven skriver så kan den ikke opfylde det samme som det system du har nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
GodeVen skrev den 08-12-2025 13:41:53

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil.

Du kan fjerne krone afbryderen og erstatte den med en lysdæmper. Den grå og den sorte ledning i kroneafbryderen går ud til lampesteder. Hvis du monterer begge i klemmen med lampe symbol, vil begge steder tænde og regulere på samme tid. Hvis du kun monterer den ene af de to, vil du ikke have mulighed for at tænde det/de andre lampesteder.

Brun skal i L og der skal en blå stump ledning i N, som så skal forbindes sammen med de to blå nederst i stikkontakten. (Den ene af de to blå skal nok flyttes op i lysdæmperen, på grand af manglede plads.) S skal ikke bruges. 

Som sagt, er et af lampestederne (den ene side) fjernet. Altså lampestedet er fjernet.

Så vil allerhelst fjerne ledningen dertil, når der skal være en dæmper.
Hvis lampeudtaget og dåse er fjernet har elektrikeren vel også fjernet kablet? Eller hvad er de gjort med det i enten hvor lampeudtaget har siddet? Ellers skal han fjerne det og så kan dumontere lysdæmperen der kan bruges på det resterende udtag som GodeVen skriver

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 08-12-2025 17:17:03

Hvis lampeudtaget og dåse er fjernet har elektrikeren vel også fjernet kablet? Eller hvad er de gjort med det i enten hvor lampeudtaget har siddet? Ellers skal han fjerne det og så kan du montere lysdæmperen der kan bruges på det resterende udtag som GodeVen skriver

Det kunne være lavet sådan, at det fjernede lampested blev forsynet fra det nuværende lampested. For at finde ud af det skal det nuværende lampested demonteres. Den ledning grå eller sort tænder lyset. Den anden, der ikke skal bruges,  passende forsynes med en muffe.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis