Tomrør i væg med forfra-dåser i hver ende?

Hej, dette er mit første indlæg, og som der står i min profil, er jeg amatør. Jeg skal have trukket el i hele sommerhuset, som står med bare vægge og lofter, uden beklædning.

Når det kommer til TV-skærm og Apple-TV o.s.v., siger elektrikeren, at de plejer at lægge et tomrør i væggen mellem TV-møbel ved gulv og TV-skærm på væg. Jeg havde først forestillet mig at sætte el-/netværksstik oppe på væggen bag skærmen, hvor Apple-TV kunne også hænge, men hans anbefaling er nok bedre. Så undgår man en masse udtag midt på væggen. Til gengæld får man et sort hul, hvis man skulle skrotte TV’et en dag.

Men så var det jeg tænkte, om der mon findes en forfradåse, hvor man på bagsiden kunne fæstne et tomrør af en passende dimension. Så kunne man sætte et blænddæksel på i hver ende, hvis man ikke skulle bruge installationen længere.

Men jeg har søgt på nettet og finder ikke noget. Ved heller ikke, om det overhovedet ville være lovligt. Kender I til en løsning? Hvad har I selv gjort?

M.v.h.

P.S. Jeg overvejer at 3D-printe forfra-dåserne. Har nogen her prøvet det?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
3D print af forfradåser er ikke en god ide. De skal overholde en lang række krav mht brand bla.

Men almindelige forfradåser fra LK kan det du efterspørger. Altså en ved møbel og en bag ved tv men tomrør eller flexrør imellem. Og så kan du trække netværkskabel igennem.

Men ville det ikke være nemmere at lavet udtaget bag tvet siden du sikerk også skal have en stikkontakt til tvet? For strømledningen til tvet må man ikke trække igennem i muren på den måde.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Du kan sætte to forfra dåser i væggen, så der adskillelse mellem stikkontakt uden afbryder og dåsen til antenne/netværk. Hvis du placerer dem rigtigt, kan du bruge en fælles ramme om de to. Der skal være adskillelse mellem stikkontakt og svagstrøm. At bruge printede dåser dur ikke, de skal være CE mærkede.
Tomrør kan være 16 mm. Husk at korrugerede / rillerør har en lidt mindre indvendig diameter end det glatte rør.

fase
Der er forskellige stik og systemer. 
Netværks stik kan man godt selv montere på et stykke kabel, så her er tomrør ok.
Men skal du have trukket HDMI kabler eller andet igennem så er der ikke plads til stikket. 
Jeg ser nogen steder at der skal sidde en boks under selve skærmen f.eks. i et møbel. Så er det med fabriks connekteret kabel op til skærmen, og det er der ikke plads til i 16 mm rør.
Der er ikke noget ulovlig i at printe forfra dåser når det er til netværk / antenne eller andet. Jeg kan dog slet ikke se fidusen da en dåse vel koster 30-40 kr. og skal passe kolossal godt for at kunne spændes sammen med  stikkontakt dåse ved siden af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for svar. Den eneste grund til jeg ville 3D- printe var, at jeg ikke troede de almindelige forfra-dåser kunne bruges. Min tanke var oprindeligt at bruge ét større rør, så netop HDMI og netværk kunne trækkes igennem. 16 mm er for lidt til det, som I siger.
Den/de dåser som skal bruges til Lavvolt kan du jo skære så meget i som du har lyst til. så du kan godt få et 30 mm rør ind øverst eller eller i siden. Du skal bare undgå de 3 befæstelses punkter hvis vi taler om 1,5 M dåser.  

Annonce
Korrugerede rør kan fås i 25 mm (udvendig). Et HDMI stik fylder ca. 20 mm. Så det burde kunne trækkes i et 25 mm. rør, hvis der ikke er for skarpe bøjninger på røret. Som Erik skriver, kan du modificere dåsen til svagstrøm til f.eks. et 25 mm rør.

fase
Du kan også få stik du kan cimpe på HDMI-råkabel og så afslutte i HDMI keystone. MEn det kræver ldit emre værktøj og snilde. Så undgår du til gengæld at skulel trække HDMI stik igennem røret.

Og så kan du også køre HDMI over netværkskabel (skærmet) men det kræver en konverter i hver ende.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis eneste grund til at have en dåse er, at det skal være muligt at afblænde hullet i det tilfælde at du evt. måske på et tidspunkt i fremtiden muligvis tror at du ikke skal bruge hullet mere, så ville jeg nok personligt bare ignorere det for nu, og fokusere på at få et stort tomrør lagt i væggen.
Skulle der så være brug for at afblænde det senere, så kan et blænddæksel uden problemer limes op foran hullet, så længe hullet ikke er større end dækslet.
Fordelen herved er også, at du ikke behøver at lave hullerne til røret nu. Det kan ligge skjult bag beklædningen til det tidspunkt, hvor der er brug for det. Det kræver selvfølgelig en præcis opmåling, så du kan finde det senere.

Der findes også forskellige bokse, som er lavet til både el og data, men de er lidt større. F.eks:
https://www.wattoo.dk/batibox-mediabox-hvid-forfra-og-indmuringsdase-bag-tv-legrand-8717102552-8717102565

Endelig kan du fastgøre en passende plast kabelkanal bag på pladen, og kende den lodrette placering. Når så hullet skal bores vælger du højde og borer igennem både plade og låg på kabelkanal. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis