Afrense fedtet køkkenbordplade i træ

Min køkkenbordplade i massiv limtræ er med tiden blevet meget fedtet, særligt rundt om kogepladerne. Pladen er oliebehandlet nogle gange og ca 5 år gammel.

Jeg kan trække et fedtlag af med en zieh-klinge men ikke komme ordentligt i bund. Sandpapir mættes på få sekunder hvis jeg prøver med det.

Mon jeg kan afrense den i dybden med kaustisk soda? Eller ovnrens (som jeg har god erfaring med til mine træ-bordskånere. De bliver som nye efter en halv time med ovnrens).  

Mon nogen har erfaring med det? Eller andre gode ideer?

Alle råd jeg kan google mig til er noget med “en mild sæbeopløsning” eller “en smule eddike”. Det er overhovedet ikke i nærheden af at være nok!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trip trap trærens efterfulgt af trip trap køkkenbordsolie i natur kunne være et godt bud. REnsen tager dog også bordpladeolien mener jeg.

Noget af det fetede har jo en hærdet olie (hvis palden er oliebehandlet) og noget er fedt fra madlavning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak for svaret! Det er helt okay hvis TripTrap-rensen tager olien med. Det er meningen. Jeg vil gerne HELT i bund og slibe ned og oliere igen.

Jeg kan bare ikke slibe pladen når den er så fedtet af olie og madstænk fra kogepladen. 
For guds skyld - hold kaustisk soda, ovnrens og andet djævelskab langt væk fra bordplader af træ. Du ender med 100% sikkerhed med misfarvninger.

Næste udfordring er stavlimede bordplader. Trip traps produkter rækker om en skrædder i helvede, fordi deres anbefalede opløsninger indeholder meget vand som er gift for stavlimede bordplader. 

Som du beskriver problemet med den fedtede overflader vil jeg anbefale afrensning med brun- eller krystalsæbe med minimum anvendelse af vand. Fremgangsmåden har jeg og andre trænørder tidliger anvist i andre tråde.

Behandlingen skal muligvis gentages flere gange med tørring undervejs inden resultatet er tilfredsstillende som jeg også tidligere har beskrevet.

Først når al olie/fedt er fjernet kan slibning komme på tale som du allerede har erfaret.
Opdatering (hvis nogen kan bruge det til noget): Jeg benyttede ovnrens på hele bordpladen. Lod det sidde ca. 20 minutter og skrubbede derefter hele bordpladen med en stiv børste. Så skrabede jeg ovnrensen (og det opløste snavs) af med en spartel og tørrede derefter bordpladen af med en våd klud mange gange.

Da pladen var tør efter et døgns tid, sleb jeg den med excentersliber, først korn 120 og så korn 180. Til sidst gav jeg den 3 lag olie som jeg masserede ned i træet med en slibesvamp korn 240.

Nu er mit køkkenbord pænere end nogensinde :-)

(Det er ikke færdigslebet på fotoet — det blev endnu finere)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også