Multipor plader i kælderværelse og dåser til el

Hej,

Skal til at opsætte Multipor plader 50 mm.  i et kælder værelse. Kan disse plader holde til at fræse indmuringsdåser ind eller forfra dåser? Tænker ikke der er meget plads og vil det være bedre at at skrue udvendigt underlag på? Installations kabel skal jo nok fræses ind i kældermuren inden plader limes på.
Nogle der har erfaringer med dette?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Multipor er et meget blødt materiale, så hvis de skal fræses ind, skal du nok helt ind og sætte dem fast på bagvæggen. ​Så bliver det en god løsning. 

Jeg blev overrasket over hvor lidt de kan holde / hvor bløde de er. Mine stik blev sat udenpå og skulle fastgøres med de store spiralformede plugs, som Ytong og andre laver.

Mvh. AllanE
Okay er de så bløde at det er svært at sætte noget fast i dem som et billede eller andet på væggen?
Hvis jeg forankrer noget igennem Multipor og ind i bagvæggen, så er det vel en kuldebro?
Du kan godt sætte et billede op, men forvent ikke at hænge et tungt spejt, reol eller lignende.

Jeg skulle sætte en radiator op, hvilket krævede, at jeg skar ud til beslagene i Multipor-pladerne. Derefter limede jeg en stribe gasbeton fast og skruede radiatorbeslag hele vejen igennem til bagmuren. Det fungerer fint. Men en radiator er selvfølgelig også meget tung og SKAL sidde stabilt.

Mht. kuldebro, so tror jeg ikke at et par skruer gør den store forskel. Alternativt skal du sætte stik i en alm. dåse (ikke indmuret). Jeg tror ikke at en indmuringsdåse eller forfra-dåse vil holde til at man trykker stik i og hiver ud igen. Men jeg har ikke prøvet det.

Mvh. AllanE
Jeg har fået lavet el i nogle 75mm plader som fungerede som væg mellem to rum - der har været behov for at lave rep arbejde, da udfræsning til dåserne gjorde væggen så tynd at den nogle steder gik i stykker.
Så med 50 mm vil du sikkert kunne skære et rent hul til dåsen og skrue den fast i den faste kældervæg bagved.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis