Hvilke materialer skal jeg bruge til at opbygge en jævn væg med glidende overgang?

Hej alle,

Jeg er i gang med et renoveringsprojekt og har brug for gode råd fra nogen med erfaring.
Jeg skal bygge en væg op igen, hvor der i dag er en blanding af fibergips, mursten og pudset væg. Målet er at få en helt jævn overflade og en glidende overgang mellem materialerne, så det bliver flot og klar til videre behandling.

Hvilke materialer og produkter vil I anbefale til:
  • Opbygning/udjævning mellem forskellige vægtyper(se billed)
  • Sikring af, at overgangene ikke sætter sig eller revner
  • Eventuel armering, grunder, spartelmasse...
Alle råd, erfaringer og forslag modtages med stor tak! 🙏
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne sætte fermacell plader på hele vægen, så slipper du for overgange mellem forskellige materialer, som har det med at arbejde forskelligt. 

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-12-2025 00:06:20

Du kunne sætte fermacell plader på hele vægen, så slipper du for overgange mellem forskellige materialer, som har det med at arbejde forskelligt. 

Ja, det kommer ikke til at ske. Men tak for input.

Hvis du ikke vil opsætte plader, kan du pudse op med armeringsnet. Eksempelvis denne. Nettet kan opsættes i flere lag hvor du arbejder vådt i vådt.

MahogniMedTiden skrev den 04-12-2025 07:39:28

Hvorfor? Det er vel klart det hurtigste og sikreste over lang tid vs overgange uden armering af det hele. 

HrT skrev den 04-12-2025 13:00:50

MahogniMedTiden skrev den 04-12-2025 07:39:28

Hvorfor? Det er vel klart det hurtigste og sikreste over lang tid vs overgange uden armering af det hele. 

Jeg vil bare gerne have pudset/spartlet et jævnt lag op inden jeg skal fuldspartle væggen. 

Kan armeringstape i overgangene og en slags mørtel/fliseklæb klare opgaven med lidt risiko for revnedannelse? 
Annonce
Nej det kan du ikke. Du nævner selv at der både er fibergips, mursten og puds i spil.

Hvad du forestiller dig er som et plaster på et åbent benbrud. Gør det ordentlige. Enten monterer du nye plader som je_ns foreslår eller pudser med armering som jeg foreslår. 

Alle andre alternativer er førsteklasses tredjerangs klyt.
MahogniMedTiden skrev den 04-12-2025 15:30:27

Kan armeringstape i overgangene og en slags mørtel/fliseklæb klare opgaven med lidt risiko for revnedannelse? 

Svaret er nej!

Spørgsmålet har været oppe og vende flere gange. Du kan forsøge med armeringsnet men det vil ssv også revne på sigt - det er meget svært at lave en holdbar overgang mellem to materialer der arbejder så forskelligt.
Du kan heller ikke nøjes med at spartle dine mursten og dit hjørne, det vil også revne i overgangen til pudset.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også