korrekt start på Troldtekt loft

hej med jer. 

skal til at starte med mit troldtekt loft i hele huset.
er sådan nogle lunde med på hvordan man finder starten side vejs 
men ved ikke hvorfor jeg ikke rigtig kan få det til at gå "ordenlig op? i længde rækken med forbandt ?

er det mig der gør noget galt 

længde divideret med 2 for at få midten og så regne ud hvor stor / lille sidste plade bliver ved at trække 120cm fra 
er der noget jeg misser ? 
her en tegning lavet i SketchUp for visualisering 

mvh Tobias 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du fortryder hvis ikke du har samme type forbandt i begge rum.
Hvis du måler ud fra midten, skal pladestumpen være: længde i cm divideret med 120. Så får du antal plader og “en rest” efter kommaet. Denne “rest” ganger du med 120, så har du længden i cm. på pladestumpen.

Søren O
Søren O skrev den 02-12-2025 22:32:34

Tror du fortryder hvis ikke du har samme type forbandt i begge rum.
Hvis du måler ud fra midten, skal pladestumpen være: længde i cm divideret med 120. Så får du antal plader og “en rest” efter kommaet. Denne “rest” ganger du med 120, så har du længden i cm. på pladestumpen.

Lige præcis Søren. Har brugt samme fremgangsmåde på begge “rum” men er ikke erfaren nok i udregningen til at manipulere dette. 

Er rigtig tilfreds med forband i stue sektionen (nederste) men ikke i køkkenet (øverste)

Vil du gøre mig den tjeneste at lave den udregning du anbefaler ? 
Har du dør eller åbning imellem stue og køkken ( i venstre side af tegning?), så kan man blive nødsaget til at finde kompromis, så mønstret ser godt i stedet for at gå efter midt osv. . 
Du skal under alle omstændigheder have samme forbandt i stue som køkken. Så køkken mønstret trækkes "ned" så det ser ud som en fortsættelse af stue forbandt. 
Så 2. række fra venstre starter fra stuen med 120  og så + 120 + 50 cm = 290
1 og 3. række 60 + 120 + 110 = 290
I højre side bliver det så start med ca. 40 cm og 80 cm hver anden gang 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 02-12-2025 22:45:38

Har du dør eller åbning imellem stue og køkken, så kan man blive nødsaget til at finde kompromis. 

rummet har engang været delt op og der er nu en bjælke på omkring 11cm der gør at man ikke kan lave kontinuerligt løbe fra væg til væg med troldtekten desværre

Det skal stadig se ud som kontinuerlig løb. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis