Gulv på 1. sal - Hvad gør jeg?

Hej LDS'ere,

Jeg står med en lille udfordring, som  jeg håber nogen kan komme med et skarpt bud på.

Vi har for nylig overtaget et hus, hvor 1. sal har været delvis revet ned og jeg vil gerne i gang med at få klargjort gulvet.
Min første plan var at laske alle bjælker (Der er ca 132cm mellemrum) og så få sat i gang med undergulv.
I dag da jeg kigger nærmere på det, finder jeg ud af at i en større sektion, hvor det vil være inde over 2 etableret rum (når disse bliver etableret), er der ikke luft mellem bjælkerne, da loftet under er kørt helt op.
Konen er super glad for det loft (Lavet med pyntelister og whatnot, bevares, det ér pænt!) og ser helst ikke at jeg piller ved det.

Fra bjælken og til nuværende gulvhøjde (Som jeg gerne så bibeholdt pga trappen) er der 6.7cm. Så jeg har ikke meget at rykke på i den sektion, uden at flå loftpladerne af og sænke loftet under.
(De andre steder er der masser af plads til at laske korrekt)

En kammerat mener jeg kan lave et strøsystem, men det vil ende ud i noget 45x45 med mine ønsker om slutmål og det ser jeg overhoved ikke holde.

Er der noget som helst, cowboyder trick eller andet, som er holdbart, hvor jeg kan bibeholde konens elskede lofter, men heller ikke måtte hæve højden på gulvet mere end nuværende, så jeg ikke står med udfordringer ift. trappen?

Jeg håber at have forklaret mig ordentligt, ellers må I stikke mig en flad med en risengrødsske og så må jeg prøve at gøre det bedre ;)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at oploade et billede oppe- og nedefra?
Med 132 cm mellemrum mellem bjælkerne, så skal du jo have indskudt en bjælke eller to for at få et tilstrækkeligt stift gulv.
Der hvor der ligger byggerod, er over hvor loftet med pyntelister befinder sig, og under de gamle gulvbrædder, er der krydsfingerplader, der flugter med bjælkerne.
Det andet er der hvor jeg ikke har et problem at laske, da loftet i det rum er sænket under.

Tænker jeg ikke at skulle indskyde flere bjælker, oprindelig plan var som nævnt at laske og lave udvekslinger mod dem - Det er bare en udfordring, hvis det andet loft skal bibeholdes, medmindre nogen har en smart idé :)
Hvis du i stedet for 45*45 bruger 150 mm spærtræ der ligger ned kan jeg ikke forestille mig gulvet vil give sig når du går på det.
Det er nemt at teste med at lægge et par stykker op, og stå på den ene.

Selvbygger med stort S. 
Det er nok udfordrende med så stor spændvidde. Uden at ville skrive under på noget kan du måske komme igennem med at rette bjælkerne op med kiler og så lægge to lag krydsfiner limet og skruet sammen? ​Som jeg læser nedenstående vejledning kan du i hvert fald nå op på en godkendt spændvidde på 120 - hvis man limer to lag krydsfiner ​ordentlig sammen kan ​du måske godt få et stift og solidt undergulv. Ved ikke om andre har ​erfaringer med dette. 
https://www.hjalmarwennerth.dk/images/produkter/Tag-gulv-krydsfiner/Mets_Wood_Montage_vejledning.pdf

Ville også laske nogle regler på siden af dine fodbjælker. 150x45 de fleste steder og måske 38x73 de steder hvor der kun er 67mm. Lad dem alle sidde ca. 10 mm højere end fodbjælkerne.
Imellem laskerne - nu med et spænd på ca. 85 cm - der ville jeg sætte tilsvarende regler på tværs - som bliver skruet på igennem reglerne - og gøre det med afstand på 30 cm. 
Ovenpå ville jeg ligge en 15 mm plade og så lægge filt/stødabsorber og gulv ovenpå det.
Annonce
Superdiy, jeg kan godt li' din idé og den giver umiddelbar mening. Det eneste jeg kan blive bekymret om er, om der kommer for meget vægt på til slut?
Hvis jeg skal lægge dem med 30 eller 40cm mellemrum, så bliver det til en hel del.. Er det ok? 
Hvis jeg lagde 150x45 ned, 22mm spånplader og så noget 1-2mm underlag og parketgulv 10mm, så kommer jeg voldsomt tæt på den nuværende højde af trappen, at det burde kunne lade sig gøre.

.. Jeg er blot i tvivl om jeg kaster for mange kilo ind?

RasmusC's idé kunne også være interessant, men tror spændevidden på 132cm gør det udfordrende?

Thomas, som nævt kan jeg ikke komme ned på siderne af bjælkerne, uden at ødelægge loftet under. Så det ville være absolut sidste udvej!
Så blev der helt stille :D
Der er ikke nogen herinde der kan se hverken spændvidder eller dimensioner på eksisterende, så om vægten bliver for høj må du selv beregne.
Afstanden mellem dine strøer skal passe med pladerne. Dvs. CC600 mm.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis