Fra mur til fermacell

I forbindelse men en kvist skal vi lave en løsning hvor murværk og en fermacell plade går i et.

Jeg ved det er stor risiko for revnedannelse, men jeg søger den løsning med mindst mulige chance herfor :-)
Muren har fået første lag spartel, og nu er fermacell monteret.

Jeg har ikke fyldt noget i mellemrummet mellem fermacell og muren endnu, for vil lige høre hvad i tænker.

Mine tanker er:
Smide lidt puds i mellemrummet, så det er dækket op mod pladen. - er fliseklæb evt bedre for et stærkere materiale?

Dernæst et lag spartel med armeringsnet i, afsluttet med endnu et lag spartel.  

Hvad tænker i?
Andre gode ideer?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan bare klæbe fermacell op med hurtighærdende fliselim,det er hvad fermacell anbefaler. Det kræver hverken søm eller skruer.

Jeg beklædte nogle indervæge af gasbeton, med fermacell som jeg fuldlimede med hurtighærdende fliselim, det var der ingen problemer med.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er overgangen mellem mur og fermacell der er det svage punkt. Jeg har haft held med at montere flere lag armeringsnet lagt vådt i vådt med almindelig spartelmasse på overgange mellem gips, tegl og pudsede overflader.

Jeg kan forstå din bekymring. Du skal ikke kun tænke på revnedannelse, men også at fladen kommer til at fremstå som et hele. Der må ikke være nogen vinkel eller højdeforskel mellem de to overhovedet. Man ser det problem mange steder, hvor der er lavet en delvis reparation. Den måde du beskriver, er nok måden man gør det på. Der skal afsluttes med glasfilt, glasvæv eller tilsvarende. 
Ja præcis, det hele skal afsluttes med filt og maling. Så det hele bliver en hvid overflade. Men der er jo så risiko for revnedannelse.

Jeg har talt med fermacell, de rådgiver til at jeg “embracer” at der er en overgang. Enten med en pæn hvid elastisk fuge på 10 mm ellers smider en tynd hvid liste på. For han siger det vil revne med sikkerhed….

Hvad tænker I om det?
Jeg har lavet det både med og uden armeringsnet. Det holder helt klart bedre med nettet men der opstår stadig (ad åre) mærker i eller tæt på samlingen hvor det nærmest ser ud som om at filten er skåret forkert.
De steder hvor jeg ikke har brugt net opstår der relativt hurtigt en hårfin revne som let dækkes med maling, har også forsøgt med at skære den op, fuge, tyndspartle og male - samme resultat.
Når man har været det igennem i nogen år vænner man sig til at der opstår en revne, tror det eneste der reelt kan holde er muret bagmursoverligger i tegl.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har du overvejet plader over hele væggen, så du undgår en samling mellem mur og plader i det øverste lag?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også