Grohe væghængt toilet problemer med monteringsbeslagene

I forbindelse med renoveringen af vores ene badeværelse, er jeg kommet til toilettet, som er et væghængt toilet er med skjult beslag, jeg synes ikke rigtig de fungere.

Jeg har sat vægstativet op til cisternen, og er ved at lave kassen udenom, Grohe anviser der skal bruges 2 x 12,5mm plader, så det bliver fermacell.

Så lavede jeg lige en lille prøveopsætning af kummen, men synes monteringsbeslagene fungere dårligt.
beslaget er er plast, og det strammes op af en unbrako pinolskrue, og må kun spændes 6 Nm som jo er nærmest ingenting.

Synes ikke de trækker toilettet særligt godt ind mod vægen, men måske godt nok??

Pinolskruen gå op i en skrå flade på et metalhylster der skrues på de to M12 gevind stykker der skrues ind i metalstativet på cisternen, og skulle så trække kukken ind mod vægen.

Vi prøver igen, i morgen --
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke prøvet Grohe, men flere andre fabrikater. Normalt skal der spændes væsentligt hårdere, og man skal være rimelig præcis med at få skruet de koniske bøsninger ind til den rigtige dybde for det bliver siddende. Så jeg forstår til fulde din bekymring, men man må gå ud fra Grohe har testet det inden det kom på markedet.
Hvis du følger fabrikantens anvisninger har du jo alle muligheder for at få dem ud og udbedre hvis det ikke vil sidde fast. 

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 02-12-2025 11:10:48

Jeg har ikke prøvet Grohe, men flere andre fabrikater. Normalt skal der spændes væsentligt hårdere, og man skal være rimelig præcis med at få skruet de koniske bøsninger ind til den rigtige dybde for det bliver siddende. Så jeg forstår til fulde din bekymring, men man må gå ud fra Grohe har testet det inden det kom på markedet.
Hvis du følger fabrikantens anvisninger har du jo alle muligheder for at få dem ud og udbedre hvis det ikke vil sidde fast. 

Ja det kræver nok lidt mere tålmodighed med finjusteringen, ved ikke med at spænde hårde, pinolskruerne går jo op i plastisk.

Nu lavede jeg bare en skabelon i 10mm spånplade til frontpladen, som jeg brugte til prøve opsætningen, så når jeg får bygget en rigtig kasse, som er mere solid, burde det jo kunne lykkes.

Ja Grohe må jo have testet systemet   

Så blev jeg færdig med kassen til cisternen, 2 x 12,5 mm fermacell plader, beklædt med 30 x 30 cm fliser.

Syntes stadig at monterings beslagene var noget møg, så en tur i værkstedet for at dreje og fræse et par speciel møtrikker, samt modificere gevindspindlerne lidt.

Så nu sidder kummen solidt boltet fast, og spændt med 2 stk M12 møtrikker. 

Jeg har monteret med det beslag et par gange. Det virker fint for mig. Den sidste kumme skulle spændes ned igennem hullerne til toilet sæde.
Jeg har dog ikke lige set de 6 Nm så det blev spændt som jeg nu syntes. Det er vel ikke meningen at de skrå flader skal trække toilet ind imod væggen. Jeg pressede den imod og spændte så skruer. Men man skal være omhyggelig med den rette længde på skruer. Altså hvor langt de er skruet igennem stativet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har ligesom ev elmand monteret kumme på en Grohe sisterne. Man kan ikke bare anvende den afstand til væggen, som de beskriver. Jeg måtte prøve mig lidt frem, men med den rigtige afstand, spændte kummen fint fast mod væggen. 
Men enig, pinolskrueløsningen virker lidt for spinkel, men holder dog stadig nu efter et par måneder.
Annonce
Jeg gik efter monterings anvisning og det virker fint. 

Ja jeg er sikker på beslagene der følger med, kan bruges bare meget besværlige at anvende, da det ikke er nemt at få justeret så toilettet bliver spændt ind til vægen. For man ligger jo og roder rundt nede på gulvet, mens hjælperen står og presser toilettet ind  på plads.

Kan se andre fabrikater ​med samme system, skrues fast oppefra gennem hullerne til montering af toiletsædet, det må være en hel del nemmere, så kan man da ​bedre se hvad der foregår.

Men metoden med et par møtrikker, er en hel del nemmere, man kan faktisk nå op nedefra og bruge en ringskraldenøgle til at spænde toilettet helt ​ind.

Jeg lavede et par møtrikker med riller på tværs, så det var nemt at dreje dem på plads oppe fra med en skruetrækker, samt en sekskant, så jeg  lige give den det sidste nøk nedefra med en ringskraldenøgle.

Beck_s skrev den 08-12-2025 09:18:22

Har ligesom ev elmand monteret kumme på en Grohe sisterne. Man kan ikke bare anvende den afstand til væggen, som de beskriver. Jeg måtte prøve mig lidt frem, men med den rigtige afstand, spændte kummen fint fast mod væggen.
Men enig, pinolskrueløsningen virker lidt for spinkel, men holder dog stadig nu efter et par måneder.

Ja jeg synes heller ikke, det sad så fast som jeg håbede på, nu sidder det også på nogle glatte fliser, så derfor skrottede jeg beslaget, og brugte møtrikker i stedet for.

ev elmand skrev den 08-12-2025 09:22:12

Jeg gik efter monterings anvisning og det virker fint. 

Det gjorde det nu ikke for mig, jeg prøvede først at justere metalhylstrene efter anvisningen, men det trak ikke toilettet ind så det sad godt fast, skruede så metalhylstrene en omgang ind, det virkede lidt bedre, men nu sidder toilettet også på nogle blanke glatte fliser, så nok også derfor det føles utilstrækkelig.

Jeg spændte helt sikkert lidt mere end de 6Nm, men et plastgevind skal man passe på med.

Men betydelig nemmere med møtrikkerne, så kunne jeg spænde toilettet løst ind, og få det i vatter, og så spænde det så hårdt som jeg synes det skulle.

Når jeg monterer toilet kummer spænder jeg dem og derefter presser dem nedad. Så er det ikke friktion imod fliser alene der skal holde det på plads, men mere et pres sideværts på bolte.  
Vores regering ændrer jo mange love men jeg regner med at det varer mange år før de rører ved tyngdeloven Så mon ikke det holder " i vores tid" 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også