Korrespondance m. 3 afbrydere

Har spots i Bryggers som skal kunne tændes/slukkes fra 3 afbrydere.
Under hver af de 3 afbrydere skal der ligeledes være en stikkontakt.

Hvordan og hvilke kabler skal jeg trække, så den autoriserede elektriker kan montere det korrekt?

Tilgangen til gruppen kan placeres hvor som helst.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du beslutter dig til, hvilken korrespondanceafbryder forsyningen skal tilsluttes. Til den afbryder trækker du et treleder kabel. Fra den afbryder trækkes et femleder kabel til den midterste afbryder (krydsningsafbryderen). Herfra fortsættes med et femleder kabel til den sidste korrespondanceafbryder. Fra den sidste afbryder forsættes til tilslutningen af spotsene. Hvordan spotsene tilsluttes afhænger af typen. 

fase
Tak for en fin forklaring :)

Vil der da også være nok ledninger til at fortsætte nul og fase, så der kan komme stikkontakter under hver afbryder?

Hvis det er spots med dæmp funktion, er der noget jeg skal være opmærksom på ift. Kabeltrækning?

Vi har ikke valgt spots endnu.

Pft.
Det du efterspørger er 3 x korrespondance, eller det vi kalder korrespondance med krydsnings afbryder. Den opsætning kan i sig selv ikke dæmpe noget. 
Skal spot dæmpes skal du bruge 1 dæmper og 2 stk. 1 pol afbr. med fjeder. 
Der er der også rigelig med ledninger med Fabrins opsætning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der skal laves korrespondance med krydsning, og der skal være en stikkontakt under hver afbryder, er der ikke for mange ledninger. Hvis der  skal være  dæmpning af lyset er der en for mange. Hvem har 4X1,5 mm2.

fase
Tak for svar i to! 🙏
Hvis det er med dæmp skal tilslutningen af spots være i dæmp afbryderen? Eller skal det stadig være fra den sidste afbryder i rækken?
Annonce
Dæmpafbryderen er den sidste afbryder i rækken af den simple grund, at det er den der dæmper. Den behøver ikke at være den sidste i rækken, men kablet til spotsene udgår fra den. De andre afbrydere kan så være enpolede afbrydere med en fjeder, så der kun sendes en impuls ved påvirkning. Det ændre ikke antal leder i kablerne, fordi du skal have en stikkontakt under afbryderen.

fase
Jeg er naturligvis helt enig med Fabrin, har jeg udtrykt mig så det kan forstås anderledes så undskyld.
Ved korrespondance med krydsning er det nødvendig at gå fra afbryder til afbryder med de 5 leder kabel, medens det ved dæmper og fjeder tryk kan være ok at komme fra lampested/ steder ned til afbryder / dæmper med 5 leder kabel. 
Det sidste kan nogen gange være mere praktisk, men højst 4 til nød 5 kabler i hver lampested. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til ev elmand og S.Fabrins grundlige forklaring, så vil jeg bestemt anbefale du fik elektrikeren til at trække kablerne. For det er ikke lovligt selv at trække dem og har du 13A i for gruppen i din eltavle er det slet ikke sikkert 1,5mm2 er nok. Elektrikeren må/kan ikke tage ansvaret for kabler du har trukket.

Om du vælger at gøre det alligevel er selvfølgelig helt op til dig. Så se det blot fom en venlig reminder om at det kun må udføres af en autoriseret el-installatør.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis