Dødt batteri..

Nogen gange smider folk deres problem ( børn ) ind her, med troen om jeg lige fikser det ( læs gratis )
Det er netop sket med et LPT-battery model GX-L024010-H3C - et Lipo 24v/10Ah cykelbatteri, med indbygget baglys. Lettere adskilt ses nogle flade celler, pakket ind i stanniol/tape, en ledningsføring der indikerer et BMS system, 4 poler på hoved stikket, hvoraf de 2 måler begrænset ca. 1v. Jeg tænker de har fået lov at aflade godt og grundigt og derfor ikke kan vækkes til live med den originale 29v/2A - lader.
Er der nogen som helst måde man kan redde den slags? Max. input ladestrøm angives til 8A.
Et renoveret koster ca. 2000,- 
Tak for evt. input.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en reguleret strømforsyning så prøv om du eventuelt kan starte opladningen med den. Du skal bare holde spændingen og strømmen noget lavere end den maximale ladespænding og ladestrøm - hvis batteriet ikke begynder at tage ladestrøm efter ganske kort tid er batteriet færdigt

Takker - har en kraftig 24 Vdc forsyning og en 10A Buck converter, så jeg prøver at vække den stille og roligt.
Kunne en tråd modstand i serie være lidt xtra beskyttelse? 

cdp skrev den 01-12-2025 20:55:10

Takker - har en kraftig 24 Vdc forsyning og en 10A Buck converter, så jeg prøver at vække den stille og roligt.

Hvis du har strømbegrænser i din forsyning, kan du da begrænse strømmen med den.

fase
S. Fabrin skrev den 01-12-2025 20:58:16

cdp skrev den 01-12-2025 20:55:10

Hvis du har strømbegrænser i din forsyning, kan du da begrænse strømmen med den.

Jep, god ide, jeg starter op med min variable. Så fortæller ampere meter om der er hul igennem.

Helt sikker på at dine celler er døde.

Det er ikke helt umuligt at skille cellerne ad og købe nye celler selv. Aliexpress har et stort udvalg af LFP celler.

Det kan blive nødvendig at punktsvejse /bilbatteri kræves) cellerne sammen - eller at skrue dem sammen igen med små møtrikker.

Alternativt kan du måske bruge 18650 celler - hvis du kan pakke dem ind i den eksisterende kasse.
Thomas_Mygind skrev den 01-12-2025 21:13:49

Helt sikker på at dine celler er døde.

Det er ikke helt umuligt at skille cellerne ad og købe nye celler selv. Aliexpress har et stort udvalg af LFP celler.

Det kan blive nødvendig at punktsvejse /bilbatteri kræves) cellerne sammen - eller at skrue dem sammen igen med små møtrikker.

Alternativt kan du måske bruge 18650 celler - hvis du kan pakke dem ind i den eksisterende kasse.
Du har ret, jeg havde det sat på min variable i dag - startede med 12v/1A og holdt den der et stykke tid. Så begyndte A-meter at svinge og landede til sidst på 0 = uendelig modstand. Batteri spænding l( samlet ) ligger stadig på 3,15 v., ingen ændring. Jeg har pt 20 stk.  18650 liggende, men vil ikke bruge dem her. Ejer kan købe nyrenoveret for ca. 2k, så er der garanti med også. Jo, jeg har en hjemmebygget punkt svejser med batteri og 0,5F lyt...  
takker for svar.

,

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis