Genvex vs lyddør

Vi har et soverum lige op af alrummet, som familien nu ønsker en lyddør til. Men vi har genveks. Jeg mener, at man i så fald skal have både ind og ud i det rum - og indstillet hele huset igen - da der ellers kommer overtryk i rummet. Er dette korrekt?

For lyd fiser lige igennem døren. Muren er 75mm gasbeton, som nok næppe er super lydtæt uanset, men døren og dørkarm tager intet lyd nærmest. Jeg ville sætte en lyddør (massiv stable med tætningslister i karmen) op hvis ikke det var for genvekset (og det er lidt trælst at trække en udsugning mere når nu det hele ligger under papir uld 😬
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der burde være både ind- og udblæsning, hvis rummet er helt lukket. Men det behøves ikke at være et problem med kun indblæsning. Der fiser altid noget luft ud omkring døren. Man bør nok lade døren stå på klem når det er muligt.

Man skal passe på med at lægge at for stor vægt på indjustering af ventilationsanlæg. Indreguleringen sker normalt med alle døre lukkede, men i praksis vil nogle rum have åbne døre og andre lukkede. Så fordelingen af luft, vil kun sjældent være som ved indreguleringen.  

GodeVen skrev den 02-12-2025 10:38:23

Der burde være både ind- og udblæsning, hvis rummet er helt lukket. Men det behøves ikke at være et problem med kun indblæsning. Der fiser altid noget luft ud omkring døren. Man bør nok lade døren stå på klem når det er muligt.

Man skal passe på med at lægge at for stor vægt på indjustering af ventilationsanlæg. Indreguleringen sker normalt med alle døre lukkede, men i praksis vil nogle rum have åbne døre og andre lukkede. Så fordelingen af luft, vil kun sjældent være som ved indreguleringen.  

Hvis rummet er helt lukket, eksempelvis om natten, bør man så få udsugning på også? Hvis den så til gengæld er åben det meste af dagen. 

vi havde en dør med tætningslister, som jeg måtte delvist fjerne for at undgå mærkbart undertryk. Men der skal ikke meget til, så kommer luften igennem. Her er det bare et ønske om lydtæt dør, som jo i sagens natur også er lufttæt og så er jeg usikker på, hvad der er korrekt. 

ift indregulering et andet spørgsmål: Bør man få en automatik på, så der udsuges mindre, når emhætten kører? Eller er det ligefyldigt, blot fedtet / osen suges ud af emhætten istedet for ventilationssystemet.
Jeg ville blot lade udluftningen var som den er, og sætte en ny dør i. Hvis du mod forventning får problemer, kan du ændre udluftningen.
Er dit hus tryktæt - altså under 20 år gammelt? Hvis ikke er, er der ingen grund til at stoppe udsugningen, når emhætten kører. Man kobler emhætte og ventilation elektrisk sammen for at undgå for stort vakuum i huset. Der kan suget blive så kraftigt, at børn har svært ved at åbne udadgående døre, når emhætten kører.  
GodeVen skrev den 02-12-2025 15:08:17

Jeg ville blot lade udluftningen var som den er, og sætte en ny dør i. Hvis du mod forventning får problemer, kan du ændre udluftningen.
Er dit hus tryktæt - altså under 20 år gammelt? Hvis ikke er, er der ingen grund til at stoppe udsugningen, når emhætten kører. Man kobler emhætte og ventilation elektrisk sammen for at undgå for stort vakuum i huset. Der kan suget blive så kraftigt, at børn har svært ved at åbne udadgående døre, når emhætten kører.  

Mit hus er ældre og næppe tryktæt. Dét ville overraske mig meget de øvrige fejl og mangler i betragtning. Så gør jeg intet ved det og kan vurdere om lyddør skal prøves (ikke selv en fan af det, men chefen har en anden holdning 😂)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis