Indbygget Siemens ovn - strømstik

Hej Allesammen

Jeg har kigget på at få udskiftet vores gamle Gorenje ovn da flere elementer er defekte. Jeg fandt en Siemens ovn på powers hjemmeside som passer fint i størrelsen. Jeg tænkte det ville være nemt at skifte ovnen selv, men så så jeg at den gamle om sidder i en dåse på væggen. 
I brugsanvisningen til den nye ovn står der "Hvis apparatet skal tilsluttes med en fast forbindelse til den elektriske installation, kan der bestilles en særlig tilslutningsledning uden stik via kundeservice. Den faste tilslutning skal udføres af en autoriseret elektriker"

Vil det sige at den eneste løsning er også at betale for en installatør for at tilslutte ovnen?

​Er det mulig for mig at købe en ​anden ovn som jeg selv kan tilslutte til det nuværende setup?

https://www.power.dk/hvidevarer/madlavning/indbygningsovne/siemens-iq100-hb013fbb1-indbygningsovn/p-4085650/store/3831/?gad_source=1&gad_campaignid=1597571026&gbraid=0AAAAADcJMJPs8MIc3s6Q7f69FxmnJvUfK&gclid=Cj0KCQiA0KrJBhCOARIsAGIy9wDd4hVe6ipvvEGEuNrE3_ge9ssOlEjmHlEHybvc_1qoUvHsjSKrbbgaAkmSEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At dømme efter dit billede får du vist brug for en installatør til at rette op på installationen, den ser lidt "mølædt" ud. :)

Du gør bare som andre. Klip stikket af og tilslut i den viste dåse. 
Du kan også erstatte dåsen med en schuko stikkontakt og dermed undgå at stå og balancere med ovnen, mens du tilslutter. Du skal lige måle om der er plads til en stikkontakt, inden du ændrer installationen.
Nu kom der en kommentar til installationen før mit indlæg. Den tilsyneladende hjemmegjorte installation, vil jeg helst ikke kommentere. Den ser hjemmegjort ud.

fase
Kort svar:
Måske - Er ovnen med stikprop må du selv montere den. Og er det eneste sted ovnen kan monters den grå boks så må du ikk selv.e

LÆngere svar:
Du kan med fordel skifte den vidste stikkontakt (eller bare en af dem) til schuko eller sidejord hvis det er i denne stikkontakt du før har haft ovnen siddende i. Det kan/må du gerne selv. Og så undgår du at skulle klippe stikproppen af

Hvis det er den grå boks uden låg ovnen skal tilsluttes i så bør den gøres lovlig. Den må ikke bruges til montering af tillidning til ovn/kogeplade/komfur, da der ikke findes aflastning for træk og vrid til den type dåser.

Det koster ca det samme at få sat en shukostikkontakt op som det gør at få elektrikerne til at montere ovnen i dåsen. Og når du først har stikkontaten så kan du selv tage ovnen/til fra.

Min anbefalign vil være at få skiftet den grå dåse til en dåse der er egnet. Fx en LK U9 eller ABB AP9+ aflasning. Og få sat en shuko stikkontakt op ved siden af hvss det skal være her ovnen er tilsluttet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tusind tak for det grundige svar. Jeg er overrasket over at noget er ulovligt da lejligheden gik igennem et elsyn da jeg købte den.
De to stikkontakter bruges til mikroovn og køle/fryseskab. Den grå dåse er der ovnen er sat til. Jeg kan umiddelbart ikke se hvor det kabel ender.

Jeg vil gerne have alle 3 ting sat til i det område hvis det er muligt. Vil det være muligt at beholde de to stik og tilføje et shukostik til ovnen? Vil det også ligge i omegnen af 500 kr? 
Jeg ser nu ikke nogen problem i den installation, andet end det ser lidt grimt ud. Men når det er bag ovn m.m. er dette jo ligegyldig. Der kan aflastes i dåsen eller som her ved at fastgøre tilledning. et stykke med clips. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
De to stikkontakter bruges til mikroovn og køle/fryseskab, og det fortsætter du med. At sætte en ovn til i en af stikkontakterne vil sikkert gøre at sikringerne er springer, fordi de er for små.
Din ovn bruger nok omkring 3,6 kW, og bruger derfor omkring 16 A. Om du vil få sat en schuko stikkontakt eller tilslutte ovnen ved at klippe stikket og tilslutte i den viste dåse er op til dig. du skal nok regne med en plovmand/ 500 kr. seddel, hvis du involverer en elektriker.

fase
Pallemanden skrev den 30-11-2025 20:08:45

Tusind tak for det grundige svar. Jeg er overrasket over at noget er ulovligt da lejligheden gik igennem et elsyn da jeg købte den.
De to stikkontakter bruges til mikroovn og køle/fryseskab. Den grå dåse er der ovnen er sat til. Jeg kan umiddelbart ikke se hvor det kabel ender.

Jeg vil gerne have alle 3 ting sat til i det område hvis det er muligt. Vil det være muligt at beholde de to stik og tilføje et shukostik til ovnen? Vil det også ligge i omegnen af 500 kr? 

Nu nævner du ovnen. Er det reelt et komfur med kogeplade og ovn? For hvor sættes kogepladen så til - hvis du altå har seperat ovn og kogeplade?.

Mht elsyn så tjekkes der jo desværre ikke alt i sådan et eftersyn. Og modsat ved huse så udføres sådan et syn ikke altid med samme grundighed som ved huse. Den der laver elsynen kan også have lavet fejl.

Ja det ville være fint muligt at få omdannet den grå boks til en udvendig schuko stikkontakt. Eller en boks (til seperat kogeplade) + schuko stikkontakt. Men afhængig af hvor i landet det er så skal du nok regne med minimum en time + diverse gebyrer så 500 kr er nok ikke realistisk for en sådan enkeltsående opgave. Memdindre du ahr andet de rskal laves vil de fleste elektrikere i om omrking KBH bruge 1 time inkl kørsel, gebyrer mm for 700-1000 kr uden materiallet (100-150 kr)

ev elmand skrev den 30-11-2025 22:42:08

Jeg ser nu ikke nogen problem i den installation, andet end det ser lidt grimt ud. Men når det er bag ovn m.m. er dette jo ligegyldig. Der kan aflastes i dåsen eller som her ved at fastgøre tilledning. et stykke med clips. 
En tilledning skal aflastes i dåsen. For træk og vrid. En fastgørelse med clips uden for dåsen er ikke nok. Og den viste dåse har ikke mulighed for denne aflasting. En strips rundt om ledningen har desværre aldrig været tilstrækkeligt. Efter branden på Børsen er der et øget fokus på brandtilløb ifm aflasning og dårlig forbindelse (har jeg ladet mig fortælle af tidligere kollegaer) så det har et øget fokus da en stor andel af nybyg med køkkeninstallationer er blevet fundet fejl netop her.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det er desværre ikke nok "at have hørt fra tidligere kollega" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-12-2025 23:00:44

Det er desværre ikke nok "at have hørt fra tidligere kollega" 

Når tidigere kollegaer arbejder med fortolkning af EU forordninger og standarder i SIK Og DS og enkelte som er med i flere arbejdsgrupper i DS omkring udvikling af nye standarder så tillægger jeg dem en betydelig værdi, når de udtaler sig om hvorfor der er kommet et bestemt fokus på det. Så selvfølgelig er det nok når jeg understreger at det er efter erfaring (relativt) og ikke absolut som en del af brugere på foraet ellers har tendens til.

Men Børsen eller ej - det bliver installationen på billedet ikke lovlig af. Det avr det jeg kommenterede på og så gav uddybende erfaring i hvofor SIK har et øget fokus på det ifm med tilsyn. Fastsættelse af tilledninger med clips i vinkel som vist mitigerer dog faren og derfor har jeg ikke kommteret på faren ved OPs instalaltion

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis