Kogeplade korrekt tilsluttet?

Hej,

Jeg har brug for en second opinion som jeg vil høre om i kan hjælpe med.
Har fået udskiftet en kogeplade og fået den nye tilsluttet af en elektriker.
Både den gamle og nye kører med 2 faser.
Elektrikeren har gjort det korrekt som manualen, forbundet sort til sort, brun til brun og lukkemuffer i den grå fra huset.
Jeg bliver dog helt i tvivl når jeg kigger på billedet af det gamle opsætning. Her havde de tilsluttet den sorte fra kogepladen til grå, brun fra kogeplade til sort og lukket for den brune fra huset.
Spørgsmålet er så, er det ligemeget om hvilke af de 3 faser ledninger man bruger, eller er en af opsætningerne forkert?
Vedhæftet billede er fra gamle opsætning hvor jeg lige har fjernet muffer fra brun/sort.

Tak for hjælp.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kogepladen kan tilsluttes to fase, nul og jord er ligegyldigt, hvilke to fase du bruger, Hvis der tilsluttes en ovn, opvasker eller lignende bruges den tredige fase til det. Husk lige at sætte en muffe på de ledige ledninger.

fase
Hvis kogepladen kan tilsluttes to fase, nul og jord er ligegyldigt, hvilke to fase du bruger, Hvis der tilsluttes en ovn, opvasker eller lignende bruges den tredige fase til det. Husk lige at sætte en muffe på de ledige ledninger.

fase
Hej tak for svar.
Yes der er muffe på, det vedhæftede billede var mens jeg fjernede gammel installation og kom i tanke om at et billede ville være en god ide.
I eltavlen er der trukket separat ledning til en ovn, kunne det være at man har undgået L1 fordi den er tilsluttet der?
Når der er trukket et separat kabel til ovnen, skal du sørge for, at den samme fase ikke bruges til kogepladen 

fase
Ja det er sandsynlig og meget klog. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis