keramikovn stentøj

Er ved at planlægge en keramikovn til min datter som jeg tænker at bygge ud fra ildfaste sten og glødetråd og noget styring m.v.
De indre mål bliver 41x41x46 cm og de ydre mål er ca. 65*65*60 cm. Der kommer en glødetråd/kanthaltråd inden I på 3 kW effekt som burde kunne varme op til ca. 1200 grader. Der er en termoføler og noget styring indbygget. Ovnen kommer til at veje ca. 100 kg og nedderste lag består af en af ildfaste sten.
Kunne godt tænker mig at man kunne flytte ovnen mellem stedet hvor den brænder keramik = indkørslen foran huset - hvor el-bil-laderen er - og så senere flytte ovnen ind i skuret 15 meter væk. Normalt ville jeg lave et træskelet - men det er nok ikke en god ide aht. brandfare/varme - derfor tænker jeg på at lave en 3-dobbelt giplsplade nedderst, og så bygge oven med stenene ovenpå gipspladerne. Gipspladerne kunne så under brænding stå oven på nogle mursten - så man efterfølgende kunne flytte den afkølede ovn ind i skuret til normal opbevaring, vha. en sækkevogn.
Er der nogen som har nogle bedre ideer til erstatning af gipspladerne - noget som ikke koster en bondegård og  noget som stadig er stærkt nok til at kunne bygge ovn-stenen ovenpå - noget der er stift nok og kan klare varmen ?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde kunne lade sig gøre, men afstanden mellem brændkammeret og bunden med et enkelt lag ildfaste sten er tvivlsomt.

På svenske kolonneovne er afstanden mellem brændkammeret og ned til gulvet altid mindst 30-40cm - aldrig mindre, og bunden er højst håndlun selv efter flere døgns fyring. 

På nogle svenske kolonneovne har jeg set hele konstruktionen er løftet 10-12cm over gulvet og støttet af ben af træ. Det har været umuligt at se hvad bunden bestod af, men jeg har fået lov til at mærke efter med hånden, og undersiden føles som træ.

De omtalte kolonneovne med de tykke bundfundamenter af træ stod direkte på trægulve.

Gipsplader tåler ikke håndtering af så tunge genstande som din keramikovn, så de kan muligvis erstattes med kraftig krydsfiner.

Min umiddelbare opfattelse er, at sikre du en tilstrækkelig afstand mellem brændkammeret og bunden, burde kravene til keramikovnen imødekommes, hvis du skæver til erfaringerne med de svenske kolonneovne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også