Relæ / automatsikring slår fra - finde fejlkilde

Har en sikringsgruppe, der ud fra mine målinger og test (har gået alle stikkontakter osv igennem tidligere) kun servicerer en quooker og en opvaskemaskine.

Sikringen gik når quokeren varmede (indikerer imo et defekt varmelegeme). Både sikring og quooker lugtede brændt. Efter quooker blev trukket fra stikket gik alt fint med opvaskemaskine. Indtil i nat. Det slog sikringen fra igen. Opvaskeren var IKKE tændt. Sikringen slået til virkede og vasker opvaskemaskinen fint igen. Det ​kan jeg ikke forstå logikken i, ​når nu den ikke er tændt og den virker fint efterfølgende. 

Jeg kan ikke forstå, hvorfor den slår fra. Er der nogle bud på selv-søgning før jeg får en elektriker forbi?

Vi havde et kloak-overløb under det skab, hvor de er tilsluttet. Hvis kablet ellers er trukket lovligt, burde det ikke betyde noget. Hvis der var en skjult samling eks i muffer under køkkenøen som blev våd, ville det vel være sprunget / sikringen gået med det samme? Og da ikke 2 uger senere?

Quokeren får jeg skiftet beholder på og dermed varmelegeme. Det koster mindre end en elektrikertime og er en kendt sliddel (3 år siden sidst). Men jeg kan ikke leve uden opvaskemaskine ret længe 😅
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 27-11-2025 09:34:43

Prøv at afkoble opvaskemaskinen.

Jo, men der er vitterligt intet andet tilsluttet det stik. Til gengæld gik strømmen da opvaskemaskinen var færdig. Den plejer at køre en udpumpning der. Der må være en fejl deri tænker jeg. Altså en kortslutning. Jeg kan dog ikke overskue hvordan jeg kan tjekke det selv. 

Du kan evt. sætte en brødrister eller en varmeblæse på i stedet for opvaskemaskinen - og se om det har nogen betydning.
Thomas_Mygind skrev den 27-11-2025 10:10:16

Du kan evt. sætte en brødrister eller en varmeblæse på i stedet for opvaskemaskinen - og se om det har nogen betydning.

Har nu haft både quooker og opvasker tilsluttet. Quooker virker fint. Opvaskeren virker fint. Lige indtil den skal udpumpe. Det er i selv afslutningsdelen af programmet at den kortsluttet relæet. Prøvede med tændt quooke og opvasker på varmt program og intet skete. Men strømmen røg da den var færdig med opvasken. 

Nogle bud på hvad det kan være og om det er noget man selv kan reparere, eller den skal udskiftes på denne sorte fredag?
Det lyder jo som om der er en overgang i pumpen..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Har du overvejet om der er noget galt i kablingen? Dårlige samlingen, kabel med defekt?
​Hvis ​opvaskeren er med stik må det ​være enkelt ​midlertidigt at køre den fra en anden gruppe med en forlængerledning for at udelukke den. Måske er det enklere at gøre det med quookeren?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
je_ns skrev den 28-11-2025 12:12:26

Der MÅ være en løs forbindelse et sted i pumpen. Har lige kørt endnu en vask og intet relæ gik. Det er vildt vilkårligt. Har vitterligt intet ændret de sidste 2 år ift maskine / relæ. Tænker om det kan have været vand i små mængder som tilfældigt kortsluttet noget. Omvendt, så er det lidt trælst for vi plejer at lade den køre om natten men hvis strømmen går er der ikke kogende vand til konens kaffe 😬

Men prøver at tracke det mere før jeg gør yderligere. Det er naturligvis mærkeligt hvis den går i sig selv igen. Men hellere det end noget trælst noget. 
HrT skrev den 28-11-2025 12:38:37

Der MÅ være en løs forbindelse et sted i pumpen. Har lige kørt endnu en vask og intet relæ gik. Det er vildt vilkårligt. Har vitterligt intet ændret de sidste 2 år ift maskine / relæ. Tænker om det kan have været vand i små mængder som tilfældigt kortsluttet noget. Omvendt, så er det lidt trælst for vi plejer at lade den køre om natten men hvis strømmen går er der ikke kogende vand til konens kaffe 😬

Men prøver at tracke det mere før jeg gør yderligere. Det er naturligvis mærkeligt hvis den går i sig selv igen. Men hellere det end noget trælst noget. 

Periodiske fejl forsvinder sjældent af sig selv medmindre vi taler om et væltet glas vand over noget dårligt monteret ledning, hvor vandet så fordamper, og det var det. De fleste periodiske fejl bliver værre, og dermed lettere at lokalisere.

Mens man venter kan man med halveringsprincippet sommetider lokalisere fejlen(e)

JohnLarsen skrev den 28-11-2025 14:39:16

Periodiske fejl forsvinder sjældent af sig selv medmindre vi taler om et væltet glas vand over noget dårligt monteret ledning, hvor vandet så fordamper, og det var det. De fleste periodiske fejl bliver værre, og dermed lettere at lokalisere.

Mens man venter kan man med halveringsprincippet sommetider lokalisere fejlen(e)

Håber det er fordampet, men undrer mig virkeligt over jeg ikke kan genskabe fejlen. Men en utæthed det fordamper passer meget godt med at det hele kører efter et stykke tid 

HrT skrev den 28-11-2025 15:59:33

JohnLarsen skrev den 28-11-2025 14:39:16

Håber det er fordampet, men undrer mig virkeligt over jeg ikke kan genskabe fejlen. Men en utæthed det fordamper passer meget godt med at det hele kører efter et stykke tid 

Hvis det holder skal du jo så finde lækagen, eller hvad årsagen er.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis