Hej alle
Siden jeg flyttede ind i mit hus i starten af 2024 har jeg døjet med store kalk problemer i alle mine varmtvandsrør, og står nu til at skadeanmelde det til mit forsikringsselskab igen, men jeg vil gerne høre jeres teorier om hvad årsagen til problemet kan være først.
Huset har luft-vand varmepumpe fra 2019 af mærket Vølund (udedel - F-2040 8kw) (indedel - kvm 310) som blev serviceret sidste år, efter flere års neglekt, dog var der ikke de store bemærkninger. Indedelen er uden varmtvandsbeholder og dvs, kalken ikke kunne ophobes der... Den har dog en varmtvandsspiral med akkumuleringsbeholder. -Kan der ophobes kalk i den?
Jeg overvejer om jeg burde foreslå forsikringsselskabet en udsyring af rørene, men jeg kan være nervøs for om det risikerer at ødelægge dem, eller anlægget.
Kalken ses når jeg afmonterer perlatorere, og mit termostat-blandingsbatteri i brusenichen, som er der hvor jeg er mest plaget. Fordi jeg skal afmontere med få ugers mellemrum og skylle rørene fri for kalk og rense filtre bare for at bevare et nogenlunde vandtryk. Dette går langt over hvad man kan betragte som alm. Vedligehold selv om jeg bor i en kommune med hårdt vand. Hver gang jeg gør dette vælter det ud med enorme mængder kalk som i kan se på billederne. -Det ligner grus, men det er kalk. Dette har jeg testet ved at opløse det i citronsyre
Jeg har været i kontakt med sælger som ikke kan genkende problemerne, og mit vandværk undrer sig også over hvordan jeg kan være så plaget af kalk.
Det er også vigtigt at nævne at jeg stort set kun har pex-rør i hele huset, og det kun er kobber/galvaniseret stål ved enkelte overgange til installationer
Jeg håber i kan hjælpe mig med nogle teorier om hvad dette kan skyldes, da jeg efter hånden er træt af at spilde vand og penge bare på at skylle mine rør rene for kalk med få ugers mellemrum.
På forhånd tak!