Fjernbetjening af ....fjernvarme hr.Bensen 25 25-11-2025 19:19 Er ved at få lavet fjernvarme i mit sommerhus.Vil gerne kunne styre det lidt hjemmefra.Googlet og AI, og tilsyneladen findes det, Redan blandt andet.Nogen der har erfaringer hermed, virker det tilfredsstillende? Er det merudgiften værd?/Peter 11 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Superdiy 2502 4200 26-11-2025 08:49 Det er ikke fjernvarmen du skal kunne styre, det er ventilerne på enten gulvvarme eller radiatorer.Der findes fine løsninger der fungerer fint til begge.At kunne styre fremløbstemperaturen i din fjernvarmeunit online giver ingen værdi. Selvbygger med stort S.
hr.Bensen Trådstarter 25 26-11-2025 08:58 Jeps du har ret, og upræcist beskrevet.Mangler viden om de forskellige muligheder for styring af ventiler og el. cirkulationspumpe.Jeg er IKKE interesseret i fjernstyring af termostater på radiatorer (gulvvarme)Nogen anbefalinger.?
GodeVen 4323 5220 26-11-2025 09:21 Så skal du nok beskrive lidt nærmere, hvorledes din installation bliver.
Superdiy 2502 4200 26-11-2025 09:42 hr.Bensen skrev den 26-11-2025 08:58:01Jeps du har ret, og upræcist beskrevet.Mangler viden om de forskellige muligheder for styring af ventiler og el. cirkulationspumpe.Jeg er IKKE interesseret i fjernstyring af termostater på radiatorer (gulvvarme)Nogen anbefalinger.? Så fastholder jeg mit postulat. Det giver ingen værdi at kunne regulere fjernvarmeunitten online.Fjernstyrring af termostater er derimod noget jeg ikke ville undvære hvis i har tænkt jer at bruge huset om vinteren. Selvbygger med stort S.
hr.Bensen Trådstarter 25 26-11-2025 10:18 Joo, det tror jeg faktisk.Jeg kikker på en Shelly Pro med temperaturregulator.Et "modem" der tilføjes fjernvarmeunit, og derved kan afbryde cirkulationspumpen = mindre gennemstrømning og mindre forbrug,- kan faktisk blive til nogen penge,-- omvendt tænde før ankomst til sommerhus, og komme frem til varmt hus.Årsag til manglende lyst til nye termostater er, at nuværende gamle gulvarme er forsynet med ventiler, og ikke termostater,- dvs ganske bekostelig omforandring hvis overgang til fjernstyrede termostater.Min viden om ovennævnte er udelukkende baseret på google og Ai,- hvorfor jeg efterspørger praktiske erfaringer med nævnte løsning.(Giver det mening?) Annonce
Thomas_Mygind 1453 2880 26-11-2025 10:29 Svaret er vel, ja det er mulig at lave fjernstyring af fjernvarme.Der er rigtig mange muligheder for at gøre det.Spørgsmålet er mere om hvordan og hvor meget.Hvis du ikke har direkte fjernvarme - så ville jeg nok nøjes med at tænde og slukke din cirkulationspumpe.
GodeVen 4323 5220 26-11-2025 11:00 Hvis du har termostater på dine radiatorer, kan du ikke få en ordenlig temperatur regulering ved at tænde og slukke for cirkulationspumpen. Man kan ikke have to forskelligt virkende reguleringer, der begge styrer temperaturen i det samme rum.Hvis du blot ønsker at kunne lukke for varmen, kan du bruge en smart ventil, og lukke for fjernvarmen. Der findes mange fabrikater.
hr.Bensen Trådstarter 25 26-11-2025 14:31 Nu har jeg netop ikke termostater, og det til gulvvarme.Men ideen om, at kunne fjernbetjene bare cirkulationspumpen er jo god.
GodeVen 4323 5220 26-11-2025 14:46 Det er ikke til at vide at du ikke har termostater, har du ikke skrevet noget om, så anbefalingerne bliver noget gætteri. Når du skriver at du ikke har termostater, gætter jeg på at du mener radiatortermostater. Jeg vil stadig mene at det bedre med en smart ventil - altså typen der kan dreje et håndtag. Det er der flere grunde til. For det første lukker det også for varme til vand. For det andet sikre det også at fjernvarmen ikke "løber løbsk" når du ikke er der. Er det direkte eller indirekte fjernvarme?
hr.Bensen Trådstarter 25 26-11-2025 15:14 Jo, alle mine indlæg, er nævnt at der er tale om gulvarme og at jeg ikke har termostater.AI skriver dette:Kort anbefaling til digI et sommerhus, som du bruger med pauser, kan en simpel app-styret internetkontakt være en rigtig fornuftig og billig løsning – bare du sikrer:et dagligt kort driftinterval for at holde pumpen sundat du tænder pumpen i god tid, før du kommer til husetat frostforhold er under kontrolKan du forklare hvad direkte/indirekte fjernvarme er?