Huskøb usikker med sokkel

Hej allesammen

Håber der er en der kan hjælpe.
Vi er blevet forelsket i et hus og er tæt på at købe.
Der er dog en ting der gør os usikre.

Sokkel er ikke særlig synlig og der er står i tilstandens rapport at der er ikke tilstrækkelig afstand til terræn - ingen tegn på fugt.

Har vedhæftet 2 billeder.
Er det noget vi skal være bekymret for og hvis ja, hvordan kan det laves ?

Vi er førstegangskøber så vi skal ikke til at rode os ud i et kæmpe projekt
Huset er fra 1988

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der fald væk fra huset ville jeg ikke være bekymret.
Sådan har vi haft de sidste 10 år - det har ikke haft nogen betydning.
Det er lidt usædvanlig med et hus uden synlig sokkel, men har det fungeret hidtil uden gener er der ingen grund til bekymring.

Er der på et tidspunkt kommet ny belægning hvor terrænet omkring huset er hævet?
Kan se at der med rimelige mellemrum mangler lodrette fuger i det nederste skifte. Det er sikkert gjort med vilje. Mon der er åbent gennem muren til f.eks. en krybekælder for at have udluftning?
Har du en tegning du kan vise?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 26-11-2025 00:32:48

Kan se at der med rimelige mellemrum mangler lodrette fuger i det nederste skifte. Det er sikkert gjort med vilje. Mon der er åbent gennem muren til f.eks. en krybekælder for at have udluftning?
Har du en tegning du kan vise?

Det er vidst helt normalt med de huller, det er ikke mangler men til feks at udlufte hulmuren!! Det har umiddelbart intet med en krybekælder at gøre. 

Annonce
De huller kan senere give problemer med mus.
I vores tilsvarende huller satte jeg ståluld ind - så holdt kriplen på loftet om natten op.
Thomas_Mygind skrev den 26-11-2025 07:35:02

De huller kan senere give problemer med mus.
I vores tilsvarende huller satte jeg ståluld ind - så holdt kriplen på loftet om natten op.

Håber det er galvaniseret eller rustfri, de fleste bruger studsfugeventiler, findes i mange varianter og materialer.

Der er blevet gået til den med algefjerner og kost/højtryksrenser for at murværk og fliser ser ud idag som det gør 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis