Kalkknuser på indløbsvand Steen Lassen 97 8530 24-11-2025 22:19 Kalknuser, eller hvad det nu hedder, lader til at være en meget mørk kunstart. Der er alt fra små magneter til noget der ligner ekstremt dyrt elektronik. Men hvad virker, og hvordan? Og hvad er værd at købe, og til hvilken pris? 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Discrusio 401 25-11-2025 06:37 Der er flere tråde omkring emnet her på forum.Jeg har selv haft en kalkknuser i et par måneder, hvor jeg undersøgte den ved at måle den påstående ultralyd og magnetisk udstråling, samt en prøve på vand før/efter den over to måneder, og kunklusionen var det er 100% fusk. Ingen ultralyd, nærmest ingen magnetisk udstråling og ingen forskel på kalkdandelse på de to fliser jeg lavede forsøget på.Hvis man er troende, så virker kalkknuser, magneter, krystaler og besværgelser sikkert ganske udemærket.Ellers så er et rigtigt blødgøringsanlæg den eneste rigtige vej frem.Som en anden bruger har skrevet her inde, hvis kalkknuseren virkelig virkede, så var der nok nogle opvaskemaskine producenter der ville benytte den.
GodeVen 4336 5220 25-11-2025 10:49 Det er et produkt hvor der ikke er nogen evidens for at det virker. Der findes ingen videnskabelig undersøgelse, der viser at det skulle virke. Det er et eksempel på hvad man kan sælge med reklame. Det er et fup-produkt, som ingen af de respekterede producenter af VVS udstyr ville havde i deres program. Hvis du vil fjerne kalk, skal du have et ion-bytter anlæg. Det er den type, som skal have salt. Det er samme princip, der bruges i en opvaskemaskine. Du bør også tænke over, hvorfor der ikke findes opvaskemaskiner, der bruger Kalkknuser systemet. Hvis det virkede, ville der være mange, der valgte en opvaskemaskine, der ikke brugte salt. Men det virker som nævnt ikke.
Rantzau 4679 2970 25-11-2025 17:18 Der trosfrihed i Danmark:Det står enhver frit at tro på nisser, kalkknusere eller djøf'ere uden ombudsmanden blander sig som [ADMIN: personhenvisning fjernet]
Steen Lassen Trådstarter 97 8530 26-11-2025 07:48 Tak for svarene, alle sammen. Jeg klart mere afklaret, uden kalkslør.... Annonce
mortenvinding 44 2700 29-11-2025 21:39 Man kan jo starte med at fundere over at deres instruktioner siger at den SKAL installeres EFTER vandmåleren, men samtidig fortæller de om Tune vandværk der har fået dem installeret… /Morten Vinding
lds123 105 30-11-2025 07:03 Flere og flere boligforeninger får et LAGUR vandanlæg installeret og flere landsdækkende vaskerier har fået dem installeret. Anlægget fjerner ikke kalken, men ændrer kalkens evne til at gribe fat vha magnetisme i en bestemt frekvens. Den største ændring du ser, er at kalken på fliserne er mere pulveriseret og kan tørres af med en tør klud. Det binder ikke så godt som ubehandlet vand gør.Men ja, det er uhyr svært at måle på og jeg skal ikke sige om man vil synes det anlæg er 15K værd. Det får gode anmeldelser på trustpilot dog.
Discrusio 401 30-11-2025 07:24 Nogle steder skriver kalkknuser at det er ultralyd, mens de andre steder skriver magnetisme.De skriver også at den fungere bedst på jernrør, da plexrør afskærmer for signalet.Mig bekendt så afskærmer jern da magnetisme super godt, mens plastik ikke afskærmer noget.
Viggo_L 139 4130 30-11-2025 18:31 Der findes ikke kalk i fast form i vandet, men ionerne Magnesium og Calcium. Man kan ikke knuse ioner (fysikere kan under specifikke omstændigheder, og man har ikke lyst til at være i nærheden…). Man kan heller ikke magnetisere ioner. Så de kalkknuser produkter er ren fis og bygger på idéen om at knuse kalkaflejringer (som jo er dem man gerne vil undgå). Men det er jo nemt at bevise om teknologien virker, blot analyser mængden af calcium og magnesium ioner i vandet.