Kant- eller overfræser til udlusning?

Jeg skal lave pæne kanter på et par bordplader, og der er en kantfræser jo perfekt.
Men jeg har en plan om at renovere min gamle trappe. Nogle er trinene er nedbrudte på forkanten og har set man kan lave en udlusning og indsættelse af nyt træ ved at bruge en overfræser.
Påtænker at slibe, spartle og male den til sidst.

Men kan bruge en kantfræser til udlusning?

Sagen er, at jeg ikke tror jeg får behov for alt det overfræseren kan, så vil prøve at gøre det simplere og billigere. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes kantfræseren er den mest universale, har en Makita 18 volt, den har flere forskellige såler også en "rigtig" overfræsersål, jeg bruger den meget mere, end da jeg havde en med ledning.

Der er også et hjørnemodul, så man kan komme ind i hjørnerne..

Hjørnemodul..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for input. Makita med bat ser lidt dyr ud, istedet så jeg Bosch GKF 600 til ca 1500 dkk dog kun inkl parallelanslag og et “rulle anslag” hvis der ikke er rulle på jernet. Derudover kan der tilkøbes forskelligt udstyr. 
Den har finjustering af dybden (det har alle måske) hvilket jeg tror er en fordel til udlusning (så jeg forhåbentlig ikke skal slibe det nye træ så meget ned til sidst). 
Er det viste trin ikke for slidt til at en kantfræser kan få det pænt?
Viggo_L skrev den 24-11-2025 12:47:08

Tak for input. Makita med bat ser lidt dyr ud, istedet så jeg Bosch GKF 600 til ca 1500 dkk dog kun inkl parallelanslag og et “rulle anslag” hvis der ikke er rulle på jernet. Derudover kan der tilkøbes forskelligt udstyr.
Den har finjustering af dybden (det har alle måske) hvilket jeg tror er en fordel til udlusning (så jeg forhåbentlig ikke skal slibe det nye træ så meget ned til sidst). 

Makita'en uden alt tilbehøret koster jo heller ikke så meget..

Jeg må give vores gode ven ret. Trinnet ser hemmeligt medtaget ud til at en kant/overfræser er den rette kur.

Med en multikutter kan hele trinnet løsnes fra stødene. Derefter er det en smal sag at skifte trinnet. Et par skarpe stemmejern klarer de sidste tilpasninger.

PS. Kombinationen af håndværktøj og det "Forkromede Amerikanske Øjemål" må ikke underkendes.  
Annonce
Min tanke var, at fræse et stykke af trinnet, øverste lag, måske 10-15 cm ind og erstatte med nyt træ. Har set et par videoer hvor gamle trapper renoveres på den måde. Tror det er nemmere end at udskifte trinnet, med alt det medfører. Spartling, slibning og maling tilsidst.
Der er rimeligt store kræfter på spil, når der bliver trådt på kanten af et trappetrin. Så en udlusning skal laves så den bliver meget stærk. Det vil de normalt ikke være. 

Var det ikke mere realistisk at lægge noget på de bestående trin? Prøv at se videoen her:
https://www.bauhaus.dk/lundbergs-trappetrin-premium-eg-olieret-1000x294x48x8-mm

Afhængig af trappen udsende, kan der blive problemer ​med øverste trin. 

Min inspiration kommer fra denne film:
https://youtu.be/1589KIPNXQQ?si=6vlF2wmi3mTxq6me
Fra 4:50 inde.

Måske det er naivt når jeg ikke har et værksted til at lave det nye stykke træ. Jeg havde tænkt lige kanter istedet for buet, og så spartle sprækkerne, tilsidst robust maling.

Viggo_L skrev den 25-11-2025 12:40:57

Min inspiration kommer fra denne film:
https://youtu.be/1589KIPNXQQ?si=6vlF2wmi3mTxq6me
Fra 4:50 inde.

Måske det er naivt når jeg ikke har et værksted til at lave det nye stykke træ. Jeg havde tænkt lige kanter istedet for buet, og så spartle sprækkerne, tilsidst robust maling.

Hvis du ikke har behov for at lusen går helt ud til siderne, kan det jo godt laves.

Men ikke nogen nem opgave hvis det skal se hæderligt ud..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også