Beklædning af indbygget gaspejs

Hej!
Jeg har en pejseramme hvor min gaspejs er monteret, hvor beklædningen er ved at falde af og jeg overvejer derfor at skifte den. Spørgsmålet er om man kan sætte almindelig filt på den, eller om den skal beklædes med noget specielt? Den eksisterende beklædning ser ud til at være af en form for papir...

Nogen med noget erfaring?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gaspejs - varme - papir - forbrænding?

Det lyder som en joke op til jul. Du bliver nødt til at komme med flere oplysninger hvis jeg skal tage dig alvorligt. 
Rantzau skrev den 13-12-2025 22:02:04

Gaspejs - varme - papir - forbrænding?

Det lyder som en joke op til jul. Du bliver nødt til at komme med flere oplysninger hvis jeg skal tage dig alvorligt. 

Hvilke oplysninger? 

Jeg spørger om man kan sætte filt på en gaspejs eller om der skal noget særligt til? Selvfølgelig er den ikke beklædt med almindeligt papir i øjeblikket.
Du kan ikke sætte filt op i en pejs uden der kommer stinkende forbrændingsprodukter som kun guderne ved indeholder.

Hvordan er din nuværende pejs opbygget, og hvad siger din skorstensfejer til dine planer?
Når du bruger pejsen, må du mærker efter hvor varm den bliver uden på beklædning. Hvis det er mere end godt håndvarm, ( 50 gr. eller deromkring) så kan du ikke få filt til at holde. 
Jeg ville slibe den ned, og så male den med varmebestandig maling. Her var lige den første jeg fik på søgning. Denne er fra T hansen LINK 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Er det væggen rundtom eller det sorte metal?
Hvis det er væggen vil jeg tro at glas filt kan holde.
Ja det er gipsindsatsen (eller hvad den nu er lavet af) rundt om gaspejsen der skal beklædes, ikke selve pejsen da 😅 Den er i dag beklædt med noget papirlignende materiale som jeg tænker er varmebestandigt, men jeg kan ikke finde noget omkring det. 

Der er nok over 50 grader lige i nærheden af pejsen, så filt duer nok ikke 🤔
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også