Opbygning af let stabiliserende væg. Ivan Flex 158 22-11-2025 11:58 Jeg skal erstatte en indvendig murstens skillevæg, der står vinkelret på min facade.Jeg ønsker at opføre muren i let konstruktion.Mit spørgsmål er hvilken opbygning jeg skal bruge for at gøre væggen så ‘stabiliserende som muligt’ for facaden? 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ATCM 117 22-11-2025 13:17 En stabiliserende let væg skal overføre de horisontale laster til fundament -> bæredygtig jord.Man må gå ud fra at der er fundament under eksisterende murstensvæg.Din nye væg kan udføres med flere af de gængse materialer for opbygning af en sådan.Hold opmærksomhed på at bruge træ der er styrkesorteret. Og overhold en tæt skrueafstand af pladerne for at opnå skivevirkning.Såfremt der bruges stålregler og skinner, skal dine randskinner (top, side, bund) være udført i forstærkningsstål.Der skal monteres bolte der kan optage glidevirkningen i bundrem/skinne.Glem ikke en grundig fastgørelse i loftskiven. Din stabiliserende væg optager alle horisontale laster. En stor del af disse videreføres i loftsskiven til de stabiliserende vægge.Mvh. Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Ivan Flex Trådstarter 158 22-11-2025 13:29 Meget fint svar. Mange tak. Den nuværende murstensvæg står blot på 2 skifte mursten der står på tværs af væggen. Undersiden af disse er kun ca. 25 cm under overkanten af det støbte gulv. Min tanke var at grave ud, isolere og støbe nyt terrændæk. Kan jeg nøjes med blot at bolte en bundrem fast til dette gulv eller SKAL jeg lave et fundament under hvor væggen skal stå?
Ivan Flex Trådstarter 158 23-03-2026 07:49 Nej, jeg er stadig lidt usikker og har lidt andre projekter inden dette. Lad mig endelig høre hvad du finder ud af…