Havetraktor "banker" ved start og sluk

jeg har en partner havetraktor med en briggs Stratton powerbuilt Series 3, 125 motor, 344 CC. 
Når jeg starter den, og slukker den, så er der kortvarigt en form for kraftig bankelyd,- men i drift der kører den uden mislyde. Det lyder ret voldsomt, så hvis der er nogle bud på hvad jeg kan tjekke, for at finde ud af hvad der er galt, så byd gerne ind. 
Jeg har købt den for nylig. Olien ser fin ud. Der er frisk benzin på den. 

Mvh Jan
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart lyder det hen af et defekt plejlstangs leje, men når det forsvinder i "fart" nå det være noget andet.
Det du kan undersøge først er remskiver, ophæng/bespænding, svinghjul og andre udvendige fejlkilder. Jeg formoder du allerede har trekket  ml.aksler, klipper, rem, gearkasse, hydrostat og andre forbindelser.
Er disse ok, er det noget indeni motoren - for tidlig tænding, ex. svinghjul der har revet en not, tændrør og spole (god gnist ) ,slidte stempel/ringe, tværpind eller plejlstang osv. 
Tag blæserhuset af og drej svinghjulet, så din stempel er i top dead center, og  vrik svinghjulet frem og tilbage. Hvis det laver en klonk-lyd, så er dine plejlstangsbolte er løse, eller at du har noget, der er gået i stykker i det område. Check slør i alle plan, en smule ende slør i akslen er dog ok. 
Hvor mange timer har den kørt? kompressions test ? Ps. det kan sagtens være tegn på en nedslidt motor.

Tak for fantastisk udførligt svar!

Gik ud og tjekkede fra morgenstunden i dag. Startede med det nemmeste.  At stramme boltene til motoren. Jeg synes egentlig ikke at jeg kunne rykke dem nævneværdigt,  men det fjernede sgu problemet 😀🙂. Så det var  fedt. Orkede ikke at skulle til at åbne motor osv. 

Hav en god dag
Mvh jan 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis