Frostfrie gear og bremser

Hej

Frosten står for døren og det betyder, at mine gear og bremser ofte fryser fast på min ladcykel.
Jeg har fået skiftet kabler hos cykelsmeden, men oplever fortsat at de kan fryse til. Det er værst om morgen når cyklen har stået natten over under carporten.

Er der nogen, som har nogle gode tricks? Kan man f.eks. sprøjte isfjerner på, købe en varmepistol og stå og skyde lidt om morgen etc.? 

VH
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få kablerne smurt godt igennem, og sørg for der er gummimuffer i den ende der sidder højst, så der ikke kan komme vand ind.
Der findes forskelligt udstyr til smøring af kabler, eks. denne her der spændes rundt om yderkabler i den højeste ende, så inderkablet stikker igennem, så fylder man oile i og motionere inderkablet til der kommer olie ud i den anden ende.
Jeg ville bruge WD-40 da det ikke får kablet til at gå trægt, samt at det ikke bliver stift i frostvejr..

Vi prøver igen, i morgen --
Det vigtigste er at bowden-kablerne er godt smurt. Olie/fedt fortrænger vandet, så de ikke fryser sammen. Hvis man kan, er det bedste at trække inderkablet ud og give det en god omgang olie eller tynd fedt. Ofte er det færdig konfektionerede kabler med nipler i begge ender, der ikke kan fjernes, så er det ikke muligt. 

Det næstbedste er olie på de frie stumper af inderkabel og masser af motion af greb. Gør det flere dage i træk.

Om du vil bruge en varmepistol er din egen sag. Du skal ikke sprøjte isfjerner på, det virker måske fint når du sprøjter det på, men når det fordamper bliver det endnu koldere. Desuden skyller spritten olien væk. 
Det vigtigste er, at forhinde vand i at komme ind i kablet. Hvis du generelt har problemer med at kabler går trægt, så kan du overveje at bruge smøringsfri / coatede kabler, der som regel hedder noget med "slick" - Shimano kalder deres for Optislick.

Hellere leje end at bo på gaden.
Med mange år i sne og sjav på cyklen om vinteren kan jeg give mine bud.

• Gearkablet er det svært at dungå fryser seg lidt fast hvis det har regnet og så med nattefrost. Et par sprøjt der hvor inderkabelt går ind i yderkablet med isoprpylalcohol vil opløse (og desværre også olien). Evt en varmepistol og en stormlighter kan også gøre tricket. Kølervæslke er gifttigt for planter og dyr og bør ikek bruges
  • Sådan en anordning som je_ns linket til er god til at smøret kablerne så de rikek kan komme vand ind. Men det er ikek altid det er nok. Og til gearskiftet kan fedtstoffen også gøre det sværere at indsitlle egarene (dog værst evd udvendige gear)
Mit top tip er at "lukke" af så vandet slet ikke kan komme ind i kablet. Med en lilel gummibælg til nogel varianter af shimanos indvendige gear og fylde bælgen med ​smørefedt.

Kabler til cykler er lavet til ikek at blive smurt - men lige præcis med is og sne kan det nogle gange være nødvendigt for at undgå vandindtrængen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tak alle sammen, jeg vil prøve som I skriver og se om det kan hjælpe.

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis