Koldt badeværelse

Hej LDS’ere!

Jeg håber i kan kan hjælpe mig lidt her:
Jeg har for nyligt købt 70’er hus.
Badeværelse på 7-8kvm renoveret i 2018 med vandbåren gulvvarme.
Har fået skiftet 3 små vinduer på badeværelset efter indflytning.

Har problemer med at få varmet rummet ordentligt op, og det er satme koldt om morgenen. Ligegyldigt hvor højt jeg skruer op for gulvvarmen, er der 18grader om morgenen i disse tider.

Har målt med termisk kamera, og det ligner at gulvvarmen varmer fint, ca 26-27 grader.
Men væggene er kolde, særligt omkring de nye vinduer.
Jeg har derfor fået isoleret hulmuren, men har fået at vide, at jeg har fuldmuret fals, hvilket skaber kuldebro.
Har taget kontakt til tømrer, der satte vinduer i, og de erkendte også, at de måske ikke havde kommet helt nok isolering i falsen. Det er gjort nu, men det har ikke hjulpet. Derudover har de ikke fuget indvendigt, og blot ladet dette stå åbent.

Kan det virkelig være kuldebroen ved falsen der er problemet? I så fald, bør jeg fuge indvendig? Lige nu er der kun trælister ud over.

Håber ovenstående giver tilpas mening til at i kan hjælpe ;)

PS: vvs’er har kigget på gulvvarmen, og alt burde køre som det skal. Rummet er også lidt ved siden er fyr og gulvvarme

Vh
Frederik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor varmt er din fremløbstemperatur til gulvvarmen ?

Hvor mange cm isolering i væggen vil du sige der er ?

Har du kantisolering i gulvet ud mod ydervæggen ?
Mener at fremløbstemperaturen er tilpas høj, da jeg har gulvvarme i halvdelen af huset, radiatorer i den anden. Fremløbstemp er justeret herefter.

Der skulle være stoppet rigeligt i, 3cm vil jeg skyde på. Ligner dog fra indersiden, at der kunne være plads til mere.

Ved jeg desværre ikke om der er kantisolering..
3 cm isolering er ikke meget. En termorude med 3 lag svarer til 6 cm isolering.
Tænker at din eneste løsning lige nu er at øge din  fremløbstemperatur så dit gulv bliver 30-35 grader.
Kan du åbne mere for gulvvarmen til badeværelset ? - har du en shunt ?
Fuldmuret fals - betyder det ikke st for- og bagmur er muret sammen. I så fald burde der skæres et stykke mur væk, der hvor vinduet dækker, så der ikke længere er kuldebro mellem for- og bagmur.
Der skal være en diffusionstæt fuge på indersiden af vinduesramme, mens den udvendige fuge gerne må være diffusionsåben. Dine trælister hindrer ikke fugten fra badeværelset i at trænge ud i udermuren. 

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis