Jeg forsøger at udlufte radiatorer men der går et eller andet galt når jeg fylder vand på systemet igen bagefter. I papirerne til anlægget står der ordret: "Luft i anlægget. (Opvarm anlægget til max. temperatur, sluk for pumpen og lad anlægget falde til ro. Udluft derefter anlægget. Det anbefales herefter at lukke for anlægsdelen og slukke for pumpen. Herefter påfyldes vand, samtidigt med at der udluftes via sikkerhedsventilen).
Jeg forsøger at følge instruktionen. Jeg skruer helt op for reguleringsventilen på anlægget. Slukker for pumpen. Og så tolker jeg "udluft derefter anlægget" som, udluft alle radiatorer. Der skruer jeg helt op for ventilen, jeg har kontrolleret at ikke fejlen er i pakdåsen. Så udlufter jeg, der kommer en masse luft ud og så lukker jeg når der er en fin stråle. Gentager for alle radiatorer og fylder vand på anlægget undervejs hvis nødvendigt (der sidder et rør med to ventiler der forbinder koldt vand med anlægget, åbner lidt for begge ventiler til der er nok tryk på systemet). Når alle radiatorer er udluftet antager jeg at jeg kan gå videre til næste skridt: "Det anbefales herefter at lukke for anlægsdelen og slukke for pumpen". Pumpen er jo allerede slukket så jeg antager at det her er en tastefejl, så jeg gør ikke noget og får videre til næste skridt. "Påfyld vand samtidigt med at der udluftes via sikkerhedsventil". Jeg påfylder vand som beskrevet tidligere, men jeg ved ikke hvordan jeg udlufter samtidigt med sikkerhedsventilen, så det gør jeg ikke. Derefter tænder jeg for pumpen igen.
Når jeg tænder for pumpen kommer der en masse gurglelyde fra anlægget og når jeg kontrollerer radiatorer efterfølgende gurgler en af dem og en anden er helt kold selvom fremløbsrøret til radiatoren er varm.
Enten misforstår jeg hvad "udluft anlægget" betyder. Ellers gør jeg noget forkert når jeg fylder vand på undervejs. Ellers skal jeg lukke for anlægget på det rigtige tidspunkt i processen (som jeg ikke ved hvornår er, og heller ikke er sikker på hvordan man gør, jeg antager at det betyder jeg skal lukke på sommerventilen). Ellers gør jeg noget forkert når jeg fylder vand på til slut, da jeg ikke ved hvordan jeg skal bruge sikkerhedsventilen (jeg har lokaliseret den). Og ellers gør jeg noget helt andet forkert eller det hele er noget møj.
Nogen der har gode indspark? Jeg er ikke klar til at ringe til VVSeren endnu.