Fugt i en isoleret garage

Hej alle,

Vi har et hus bygget i 2011 og med datidens isoleringskrav, til dette har vi en integreret garage med samme isolering som i resten af huset. Der er gulvvarme i hele huset samt i garagen.
Garagen er ca. 50m2, opvarmet til ca. 15-16 grader og er desværre uden gulvafløb.
Der er selvfølgelig ventilationsanlæg i hele huset, men dette dækker ikke garage.
Mit problem er når jeg kører en våd bil, eller endnu værre, to våde biler in i garagen er jeg kraftig udfordret med fugt, selvfølgeligt afhængig af årstiden. Til tider er det meget slemt og resulterer i ”våde” vinduer og vindueskarme, hvilket selvsagt ikke er sundt for hverken biler eller hus. Jeg har derfor opsat en affugter men denne kan langtfra løse problemet.
Vil den bedste løsning værre at opsætte en kraftig ventilation, at opsætte en luft/luft varmepumpe? Eller måske noget helt andet?
Alle forslag er meget velkomne 😊
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske noget ventilator til væg med varmegenvinding eg Duka One? Der kunne man montere et par stykker i hver sin ende for at få nok luftskifte.
Uanset hvad vil det koste lidt på varmeforbrug i garagen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej.

Kraftig ventilation vil være første prioritet i forbindelse med at fjerne fugt fra rummet, før fugten er så mættet at der kondenseres på kolde flader mv.

Din udfordring er langt hen ad vejen at du jo tilfører fugt fra biler. Men også decideret vand fra hjul, skærme osv. dette i kombination med gulvvarme skaber en hurtig forøgelse af fugt i rummet når vandet fordamper fra varmere gulv. Det bedste er at få ledt denne fugt ud, helst styret af en hygrostat. Gerne kraftig nok til at kunne skifte luften i garagen 3x+ i timen.

Hold en stabil temperatur i garage. Supplering med varme som fra varmepumpe er et plus. Men ikke den vigtigste faktor.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Tak til jer begge. 
Ja det var nok hvad jeg tænkte :-) Må prøve at finde et firma der kan leverer den ønsket løsning i forhold til god ventilation. Garagen er ca. 50m2 med loftshøjde på ca. 2.5m så det er jo med at finde en effektiv ventilator, der skal formentlig også laves noget tillufts åbning.
Vil det hjælpe hvis man hæver temperaturen i garagen som midlertidig løsning, eller vil det blot forværrer problemet?
Er der nogle som kender et godt firma omkring Værløse?
Hvis indeluften indeholder 15 g vand/m3 og udeluften 5 g/m3 - og du skal fjerne f.eks. 1 kg vand fra bilen - så giver det kun ca. 100 m3 luft du skal udskifte for at få en tør bil.
Du burde kunne nøjes med en lille udluftningssprække - eller en meget lille elektrisk ventilator.

Energi: 
Hvis du skal opvarme 100 m3 luft fra 0 grader til 15 grader - så vil koste: 100 * 1000 * 2 j/(kg*K) * 15 grader = 300.000 /3.600.000 J/kWh = 0.1 kWh. Deruodver vil fordampningen af 1 kg vand koste 2.300.000 J at fordampe. 
Netto vil det koste ca. 0.7 kWh /3.600.000 J) - som med en varmepumpe vil koste ca. 20 øre per gang bilen skal tørre 1 kg vand.

I praksis ville jeg nok lave 2 små udluftningssprækker på hver side af garagen, så garagen ville blive udluftet løbende på en simpel måde.
Det er nærmest logik at når du kører en eller to fugtige og/eller godt våde biler ind i et lukket rum uden ventilation så vil fugtigheden kondenserer på kolde flader.
Har selv garage, uden direkte opvarmning, i en form for halv kælder, dog altid min 12° i garagen. Der er naturlig ventilation, i form af  ventilationshuller, ca. 80 cm2, i hver ende. Har igen problem med fugtighed a la dine.
Forskellen i absolut fugt mellem ude- og indeluft kan sagtens bruges som udgangspunkt, men i praksis ligger den ofte lavere end de 10 g/m³ i regneeksemplet. I mange situationer ses måske omkring 3–5 g/m³, og så ændrer luftbehovet sig en del:
    •    1 kg vand / 10 g/m³ = ca. 100 m³ luft
    •    1 kg vand / 3 g/m³ = ca. 330 m³ luft

Den faktiske vandmængde fra to våde biler variere, men ligger ofte over 1 kg samlet, især i sjapvejr. Hvis fugten tilføres hurtigere, end luften udskiftes, vil dugpunktet stige, og kolde flader som vinduer rammes først af kondens. Kondens er vanskeligere at slippe af med, fordi det skal fordampe igen, fra den kolde vindueskarm, før ventilationen kan fjerne det.

Af den grund kan passive sprækker godt hjælpe i perioder med gunstige udeforhold, men effekten varierer en del med vind og temperatur. En lille mekanisk udsugning—dimensioneret til måske et par luftskifter i timen og styret af en hygrostat, giver en mere stabil håndtering af fugtspidserne og mindsker risikoen for, at luften når dugpunkt på de kolde overflader.

Typen af ventilator er som de typiske lidt større baderumsventilatorer, ø125 - ø150.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis