Radiatorskjulere og effekt på ydeevne

Jeg har netop fået lavet nogle fine indbyggede radiatorer til min nye lejlighed, som jeg er vældig glad for. Jeg er dog er nervøs for, hvordan det påvirker min radiators ydeevne. Derfor dette indlæg.

Jeg kan researche mig frem til skjulerne har et negativt impact på radiator ydeevne, hvilket giver god mening. Som jeg forstår det, skyldes det at konventionen bliver begrænset og at termostaten ikke har gode betingelser. Et par spørgsmål til dette.

#1 Konventionen
Jeg forstår konventionen, som at en radiator fungerer bedst ved at der kommer kold luft nedefra, som varmes op og stiger væk oppefra (= konventionen). Og dette begrænses ved en radiatorskjuler. Jeg går ud fra de eneste løsninger på dette er, større huller nederst (pt. meget lille) og øverst på skjuleren. Derudover vil det vel også gøre en forskel, hvis man lave nogle åbne spor på pladen øverst, hvor varmen kan slippe ud. Er det korrekt forstået? Nogen andre gode ideer?

#2 Termostat med fjernføler
En anden løsning er termostat med fjernføler. Jeg er dog usikker på, hvordan dette skal afhjælpe mit problem. Som jeg forstår det, er problemet med termostatet inde i skjuleren, at radiatoren ikke får en korrekt afmåling af rumtemperatur. Dette sker vel ved at termostatet, tror der er varmere end der er reelt er i rummet, da radiatoren er inde i en lille varm hule (= radiatorskjuleren). Nogen der tror termostat med fjernføler udenfor skjuleren vil gøre en faktisk forskel i min situation? Kan jeg ikke bare skrue op for radiatoren, og den vej igennem korrigere for termostatets manglende præcistion i temperaturmåling?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil få langt bedre regulering med fjernfølere.
Jeg er ikke vild med radiatorskjulere, men med “grimme” rørføringer giver det mere mening. Radiatorskjulere vil altid reducere luftpassagen, så store åbninger i top og bund er vigtige. 

Søren O
Fint arbejde - jeg lavede noget lignende til min niece, de bor i en ældre murermester villa. 
Du har afkodet de fleste udfordringer omkring varmen.Termostaten skal udenfor i din konstruktion, for at være mere præcis med den faktiske rum temp. Det betyder givet den lukker mere op, og har du fjernvarme så tænk lige på din afkøling. Mange brede vinduesplader har huller over radiatoren, så bortset for æstetikken, kunne huller være en ok ide.
- Eller en støjsvag blæser. men naturlig konvektion er det bedste.

Du skal nok forberede dig på at de øverste udluftninger skal gøres større. Dine radiatorskjulere er lidt for tætte som hæmmer varmefordelingen.
Rantzau skrev den 19-11-2025 20:58:23

Du skal nok forberede dig på at de øverste udluftninger skal gøres større. Dine radiatorskjulere er lidt for tætte som hæmmer varmefordelingen.
Enig, ​jeg lavede en åbning på ​8 cm, det viste sig at være i ​underkanten.

Vær opmærksom på, at hvis der er monteret varmemåler på radiatoren (og det er der nok i en lejlighed), vil denne blive ekstra opvarmet og derfor angive en for stor værdi for dit varmeforbruget.
Mht. fjernmålere, så kigger jeg på den her: Danfoss Aveo følerelement

Nogen der har erfaringer ift. om det er et god bud eller der er andre, som er bedre? Antager det ikke er ledning mellem fjernmåleren og termostatet.

Derudover har jeg bestilt et sæt SpeedComfort 3.0 Trio som jeg vil montere "sidelæns" over radiatoren til at blæse luften ud af radiatorskjuleren. Håber det blæser + fjernmåler vil løse problemet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis