Afbryder - kontakt. 5 ledet kabel.

Hejsa LDS

Jeg har i min staldbygning/garage fået sat 8 nye led rør op i loftet og ned langs min væg hvor ​5 ledet kabel går og som der tidligere har siddet en afbryder ved til lyset, er nedtaget pga der skulle sættes plader op på væggen.

Det er mening at der skal sættes en sammenbygget afbryder og stikkontakt op igen.

Det er også gjort sådan at jeg kan få lys når jeg vipper afbryder, men kontakt ​blev ikke forbundet, da ​jeg ikke havde en dobbelt på det tidspunkt.

Det 5 ledet kabel er bestående af :
1 sort fase med strøm 
1 brun fade uden strøm 
1 grå fase med strøm 
1 blå nul leder 
1 grøn/gul jord

​Det burde nok have været den brune fase der ​var strøm konstant, fremfor den sorte.

På selve afbryder er der så sat den sorte fase med konstant strøm i L port og en lus over til L port i kontakt.
Den brune fase uden strøm (lampe) i bunden af afbryder (N- plads) og selvfølgelig jord på jord.

Så virker lyset fint med afbryder ved tænd og sluk, men der sker intet når jeg tilkobler noget i kontakten (kan måle strøm i begge sider af den, når den er samlet som ovenstående forklaring)

Men burde det i teorien ikke være forbundet som beskrevet ? ​
Tænker måske at der er lavet en forkert samling oppe i dåsen ved ​første lysarmatur hvis det er samlet korrekt jf beskrivelse 

Kan du evt guide mig den rigtige vej 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal have din stikkontakt tim at virke, skal den forbindes med fase, nul og selvfølgelig jord. Prøv at skifte den brune ledning ud med den blå 0-leder.
Forstår ikke hvorfor der ikke er spænding på brun leder. Har du kigget i den anden ende af kablet - måske er der sprunget en sikring.

Søren O
Søren O
Tak for din tilbagemelding.

Jeg har forsøgt at bytte rundt på fase/strøm ​og nul i kontakt, uden det hjælper.

Ved det er rigtig mange ledninger oppe i samledåsen, pga det er et ​"knudepunkt" har selv overvejet om der er blevet misset en fase (altså at der skulle være strøm på den brune konstant, som der er på den sorte og grå.)
Nu skal vi lige have styr på hvad du mener.
Du skriver “På selve afbryder er der så sat den sorte fase med konstant strøm i L port og en lus over til L port i kontakt.
Den brune fase uden strøm (lampe) i bunden af afbryder (N- plads) og selvfølgelig jord på jord”.
En afbryder bruges til at tænde og slukke for strømmen. En stikkontakt bruges til “strømudtag”.
“Lus til L port i kontakt - mener du stikkontakt?
Den brune i bunden af afbryder (N-plads). En afbryder har ingen N-plads, så er dent ikke stikkontakten du har forbindet den brune leder til?

Søren O
Kunne du ikke vise lidt billeder af det du skal have forbundet. Vi skal have styr på begreberne. 
Brun er normalt fase, nul skal være blå. Sort og grå kan du bruge til hvad som helst. Her kan du bruge dem til tændledning.

fase
Tak for Jeres tilbagemeldinger.

Jeg opsummere lige, for kan godt selv se fejl skrevet om N.

Der er fra 5 ledet kabel følgende.:
1 sort fase med strøm
1 brun fase uden strøm 
1 ​grå fase med strøm
1 blå nul leder 
1 jord

Jeg tænker at grunden til at brun fase er uden strøm - er fordi ham der har sat og samlet dåse for mig har brugt brun fase som TÆND LEDNING???

Ellers er der monteret i top af afbryder ​sort ​fase med konstant strøm og i bund af afbryder sidder brun fase/tænd ledning og derved virker lys på tænd-sluk.

Den blå nul leder bliver monteret i N på ​stikkontakten, samt jord på jord.

Det er prøvet uden held ??.

Har så prøvet samme opstilling med en 1,5mm fast installationskabel som lus der går fra sort fase med konstant på afbryder og til L på stikkontakten sammen med blå monteret i N... Stadig ingen strøm til stikkontakten??? Lys virker stadig 

Det er ikke den billige kontakt, men en ligende købt hos wattoo
Annonce
Fase i L i afbryder.   Det er sikkert den brune( som så svigter oppe i samledåsen)
Lus derfra og over til L i stikkontakt
Blå til N i stikkontakt
gul/grøn i jordklemme i stikkontakt. 
Sådan  skal det monteres For at stikkontakt skal virke. 
Så kan den grå eller sorte gå tilbage som tændledning til lampe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@Elmand
Du vil vel ikke montere blå til L i stikkontakten?

Søren O
Nej NEj jeg retter det med det samme  Tak Søren O 

Tak for Jeres tid og svar.

Jeg må se om jeg lige kan få flyttet ​stillads over til samle dåsen og se hvad der er sat sammen deri.
Ved det er en del og derfor jeg søgte hjælp, men desværre skulle han med færgen hjem igen inden vi blev færdige, der satte hN bare lige så jeg kunne tænd og slukke lys.

Men det vil sige at ​der burde kunne måles strøm i brun fase / sort fase / grå fase ?
Der ​måles ​pt strøm på sort og grå fase og så tænkte jeg at den "døde" røde var brugt som tænd ledning.
Men den skal der vel egentlig også være plus på når det er 3 ledet ?

Skal nok tage billede af samledåse ​og ligge ind 
Der  skal være 230 V imellem blå og brun. De andre 2 kalder du fortsat fase hvor jeg benævner dem tændledning. De har kun strøm når kontakten tændes. 
Der skal kun bruges 1 hvis det er enkelt tænding 
Et godt billede ville sige meget. Især af samledåse 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis